View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Coffern Vis innlegg
Det er hardt arbeid å bli rusfri. Man må kutte ut vennekretsen som er forbundet med rus for å unggå fristelsen bl.a. Veldig bra du har kontakt med hvertfall bestemoren din for det å ha noen å prate med når ting kanskje er litt ekstra tungt er alfa omega.. Når jeg sluttet så meldte jeg meg som frivillig hos fretex/frelsesarmeen, og fikk da igjennom nav noe som heter kvalifiseringsstønad som er 16500 ca før skatt.

I frelsesarmeen har du også innebandy og fotballlag som kan gjøre at du kan komme litt i aktivitet og møte folk som har slitt med det samme som deg. Da får du litt fylde i hverdagen og kanskje tilogmed noen du kan bli kjent med, det gjorde jeg. Dette hjalp meg utrolig langt på veien. Nå et år senere jobber jeg deltid og forsøker å finne meg en jobb til for å komme meg ut av det frustrerende nav-systemet for å få fast lønningsdato og stabiliteten jeg trenger for å kunne leve og ikke bare overleve som er det man gjør på nav. Og dette var etter en 15 års rusperiode av og på.

De er der for å hjelpe deg, og det gjør de. De fleste som jobber der også har en del erfaring med folk med litt fortid.

Det hjalp for meg, så jeg råder deg til å kanskje gi det et forsøk. For det å sitte forran tvn døgnet rundt å kjede seg er noe av det farligste du kan gjøre da fristelsen ofte er tilstedet.
Vis hele sitatet...
Jeg har kuttet ut vennekretsen som driver med rus, jeg er heller ikke i noe aktivt rusmiljø- ikke oppsøker jeg det heller. Det eneste jeg gjør i hverdagene er regelrett bare å sitte hjemme å se på tv hele dagen, det kan høres litt vel kjedelig ut, men akkurat nå syntes jeg alt er bedre enn det livet jeg hadde før Jeg var også på møte hos LAR denne uka, de skal se om de kan opprette et samarbeidsmøte med en organisasjon som baserer seg på fritidsaktivitetstilbuder for de som ønsker å komme seg ut av rus. Problemet mitt nå er bare at min samboer ruser seg, dette gjør ting ekstra vanskelig for meg akkurat nå.. Kommunal bolig er søkt som sagt, men vurderer enten nødbolig eller kanskje sjekke om jeg kan bo hos bestemor i mellomtiden selv om hun bor i et annet fylke, når det er sagt har jeg ikke noe ønske om å flytte fra det fylket jeg bor i nå grunnet det gode hjelpeapparatet rundt meg. Kanskje det er noen som har erfaring med eller tips til det jeg grubler på ang. nødbolig og det andre jeg lurte på ?