Tråd: Python vs C#
View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
En ekstra tanke jeg har: det kan godt hende at det er "utslagsgivende" hvilke plattformer du vil utvikle for, dvs. for Windows C#, for alt annet Python. Grunnen er at hvert språk krever litt ekstra dill på minst én plattform siden Python ikke kommer med Windows, og .NET ikke kommer med noe annet enn Windows.

Hvis du ser på C#, noe jeg vil anbefale, vil jeg også anbefale Visual Studio, som er gratis i en Community Edition. Hvis du ikke skal utvikle Windows, ville jeg brukt den enklere editoren Visual Studio Code, som er multiplattform og kan brukes til utvikling i svært mange språk. Bare vær obs på at i C#s tilfelle kommer vscode til å gi noe mindre verktøystøtte enn VS.

Jeg er uenig i Dyrets poeng om at prosjektstruktur og kompilatoren utgjør et nevneverdig "hinder".
  • Det er ganske elementært å hanskes med prosjekttyper og maler - 30 sek når du lager et nytt prosjekt, ellers ser du ikke noe til dem.
  • Prosjektfilene er enkle å behandle i IDE-et, som gjør den tunge løftingen for deg.
  • Manuell fikling med PATH har aldri vært et poeng for grunnleggende utvikling for meg gjennom 10+ år på .NET
  • Feilmeldinger må du forholde deg til i alle tilfeller - det har null å si om språket er kompilert eller ikke. Det eneste som har noe å si for et språk er at feilmeldingene er lesbare, "googlbare" og ikke misvisende, og ingen av språkene har noe problem med dette. Forskjellen går i ytterste konsekvens ut på at du får feil tidligere i prosessen med en kompilator som passer på og at den plukker opp feil som ellers ville dukket opp mens programmet kjører, eller blitt til subtile bugs som er et helvete å nøste opp i.

Kompilatoren du bruker i C#/.NET er rask og har nokså vennlige meldinger. Det er ikke C++.

For å reiterere det siste poenget: en feil du kan få på kompilatorstadiet er en feil du ønsker få på kompilatorstadiet - det er rett og slett enklere og tryggere. Kompilatoren plukker opp feil uten at du må "treffe" riktig kodelinje, den går gjennom alt uansett, mens feil i tolkede språk ofte først skjer når du kjører gjennom den spesifikke koden om den så er avhengig av det særeste settet omstendigheter.