Tråd: C10 sikringer
View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva kabel går til komfyren? 2.5mm^2? I så fall er nok 16 (muligens 20? NEK-nerds...?) maks du får.



Men om det er nyopplegg til komfyr, så er 16A såpass dårlig fagarbeid at det er grunn nok til å reklamere på arbeidedet elektrikeren har gjort...

Om det ikkje er lagt ny kabel så har du relativt lite å klage over, utover at trikkeren ikkje stilte spørsmål til deg om du verkeleg ville ha 10A når han bygde om sikringsskapet.

Ta kommunikasjonen skriftleg, slik at du har kopi av alt.
Vis hele sitatet...
Med dagens NEK er det 13A som er tommelfingerregelen som max med 2,5mm^2 (jeg gidder ikke å gå inn i unntakene og hvorfor, har ikke NEK'en foran meg)

16A til komfyr er det som pleier å bli installert GITT AT DET ER SEPARAT Platetopp (som har 20/25A sikring)

Det var en gang i tiden lov å bytte "likt mot likt" om man byttet ut UZ (skrusikringer) til automatsikringer. Selv om tverrsnittet på kabelen ikke tilfredstillte kravene til dagens sikringsstørrelse. Begrunnelsen var at å bytte fra UZ til automatsikringer ga en mye større sikkerhet mtp umiddelbar utkobling. Om disse reglene er blitt endret på når den nye NEK'en kom vet jeg ikke.

Mine umiddelbare tanker er at det kan hende at det er noe slikt som har skjedd her at elektrikeren ikke har lov å sette i større sikringer enn han har gjort.

Eneste måten å finne ut av hvorfor, er å ringe elektrikeren og høre. Si at du trodde han skulle sitte inn 16A sikringer, så vil han svare på hvorfor han satt inn 10A sikringer isteden.