View Single Post
Selexium
Selex's Avatar
Trådstarter
41
Sitat av Yalla
Med fare for å repetere meg selv og hvis vi nå holder oss til film siden du snakker om dialog så er center den viktigste høyttaleren da de meste av informasjon skjer i center. Det er surround i fronthøyttalere. Hvis jeg med 5.1 hjemme ikke skulle kompromisset med musikk ville jeg heller hatt en feit centerhøyttaler enn front.

Det høres ut for meg som du har noe misoppfatning av center og kunne hatt godt av å stikke innom hifiasylet å hørt på skikkelig surroundoppsett.

Eller stikk på en kino med heftig lyd og hør på alt som kommer fra center bak lerretet. Det er ganske mye mer enn dialog.

Og ja, på moderne surroundrecievere har du muligheter til å få musikk i 3.1 det er vel kansje dog ikke anbefalt.

Jeg har egentlig lik problematikk bare mindre. Liten stue og 3 seter + sjeselong. Løsningen på det for alt annet enn stereo musikk er center. Det er helt avgjørende å få all informasjon fra skjermen.
Med 5.1 er det mer drit at en på sidene kommer veldig nærme surround bak.
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig du har rett, det blir til at jeg kanskje kjøper en center høyttaler, jeg har nok misoppfattet funksjonen til denne høyttaleren. Det er mye som er anbefalt, og mye som ikke er anbefalt når det kommer til lydoppsett, men alt er vel relevant ut ifra rommet man setter opp dette oppsettet.

Når det gjelder receiveren, og hvordan den takler det å kjøre a+b samtidig så går det fint, som nevnt, selv på et svært høyt volum over mange timer er det ikke tegn til at den blir for varm, eller at det kommer noen form for forsyrrelser/dårlig lyd i høyttalerne. Jeg får vel investere i en center, å gi tilbakemelding her Takk for hjelp sålangt.