View Single Post
Sitat av zoober Vis innlegg
Jøje meg, vanskelig å vite om du troller eller ikke. Og jo, sosialstønd blir avkortet hvis man har penger på konto. At du ikke visste det betyr enten at du har vært veldig heldig, eller ikke har særlig peiling på hva og hvordan man får sosialstønad.
selvfølgelig har man råd til pålegg, men da må man kanskje kutte ut den internettregninga, la være å betale for et par fotballtreninger til kidden og kanskje utsette telefonregninga, noe som gjør at man havner bakpå igjen neste måned. Gjerne med et par inkassoer slik at man må betale dobbelt på de fleste regningene når man endelig kommer seg på fote økonomisk.
Eller man kutter ned på maten, for å prøve å holde regningene noenlunde i sjakk.
Vis hele sitatet...
Neida, ingen trolling her.

Nå er det en stund siden jeg mottok sosialstønad selv, men har hørt rundt og det er ingen som har fått avkortning på sosialstønad pga at de har hatt noen hundre kroner igjen på konto av forrige måneds sosialstønad. Noe annet er om en får andre beløp på konto.. Og selv der, hvis en kan vise til hva det beløpet er (f.eks kan det være at en har hjulpet en annen med at den personen har fått benyttet kontoen av en årsak). Dette er historiene jeg nå har fått fortalt. Men ingen har fått avkortning. Ikke en eneste en. Har du noen gang hørt om det selv? Andre på forumet her som med hånden på hjertet kan si at dette er så vanlig en skal ha det til?

Ja, nå er det litt annerledes hvis en har barn, men i og med at TS ikke har nevnt dette med ett eneste ord så velger jeg å anse at h*n ikke har det, til annet er nevnt.

Det som er ganske normalt når slike tråder kommer opp er at en støtt og stadig finner opp fiktive potensielle problemer som ikke er til stedet.

Når en bor alene og får dekket boutgifter og får livsopphold så skal en fint klare å overleve på det. Mange av disse har bedre økonomi enn meg selv.

Tidligere opparbeidet jeg meg inkasso når jeg mottok sosialstønad. Måtte også bake rundstykker fordi jeg ikke hadde penger til å gå i butikken å kjøpe mat. Men dette var jo fordi at jeg var helt økonomisk uansvarlig, og hadde ingenting med at jeg fikk for lite penger til å kunne klare meg. Søkte til og med på nødhjelp.

Det er vel kanskje slik at jeg er den eneste som har fått sosialstønad som vil innrømme at det faktisk går an å leve på beløpet en får. At jeg har vært ett rothue når det kommer til økonomi må jeg nesten takke meg selv for.

At det er trangt økonomisk er det vel ingen som har nektet på. En kan ikke handle det en vil eller ønsker seg. Men det kan jo faktisk ikke andre heller, meg inkludert.

Tidligere var jeg på tiltak gjennom NAV og fikk 12 000kr pr mnd. Husleie på 5000kr, samt strøm i hus som koster. Samboer var da uten arbeid og vi hadde da ett barn. Så vi levde faktisk på, la oss si ca 6000kr pr mnd. i en liten periode. Ja, det var trangt, helt klart. Vi hadde både internett, bil og allskens. Vi kom nå ut av det uten innkasso og diverse.

Hvorfor en blir sett på som ett unikum av enkelte forstår jeg meg ikke helt på. For det er en tvert imot. Er årsaken en mangel på å forsøke i det hele tatt?