Tråd: Straffe barn
View Single Post
Aldri fått noen fysisk avstraffelse hjemme. Men husker engang at jeg som barn ca 6 år reagerte på at en av vennene til pappa smekket fingrene til sønnen sin (han var par år yngre en meg) når de var på besøk hos oss. Og jeg spurte han hvorfor han gjorde det når sønnen var for liten for å forstå hvorfor det ble gjort. Husker enda ansiktsutrykket på fyren når han ble konfrontert av en liten pjokk. Liker å tro at det gjorde at han tenkte seg om og sluttet, men vet ikke.

Den verste straffen mamma og pappa har brukt er at de har blitt skuffet. Selfølgelig blitt litt kjefting frem og tilbake gjennom tenårene, men det som skikkelig har påvirket meg er når det ble stille og jeg skjønte at de var skuffet. At jeg burde vist bedre. Sånn "vi har oppdratt deg bedre enn dette" blikk etterfulgt av stillhet. Når det skjedde viste jeg at jeg hadde fucket opp. Men om kjefting kom gikk jeg rett i forsvars posisjon og var uintressert i å høre. Det går ikke an, eller er veldig mye vanskeligere å forsvare seg mot "ikke sint, bare skuffet" strategien.

Har opplevd foreldrer som er veldig oppfarende og blir sint for små ting, forså og roe seg igjen med en gang etter kjefting. Selv som voksen blir jeg stresset av og være rundt sånne folk. Vet aldri hva som kommer til å forårsake den neste eksplosjonen. Må være utrolig stressende å være barn til en slik person og ser på ingen måte hvordan det kan være god oppdragelse å bli kjeftet på av en omsorgsperson.

Men grenser må bli satt og jeg tror jeg har hatt fått god nytte av og blitt irettesatt av personer utenfor familien. Lærere, speiderledere, naboer, andre foreldrer og liknende. Denne irettesettelsen tror jeg er gunstig, spesielt om det blir fulgt opp med samtaler med foreldrene som forklarer hvilken oppførsel førte til irettesettelse.