Tråd: Straffe barn
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Den dobbeltheten her er det som virkelig roter det til. Når personen du er avhengig av å oppsøke for beskyttelse og omsorg er den samme som du skal gå på nåler rundt og være redd for... det er oppskriften på komplekse traumer. Du må lage deg to motstridende virkeligheter i hodet (pappa er snill/farlig, mamma elsker meg/misliker meg, hjemmet er trygt/utrygt), som skal eksistere samtidig. Det krever noen ganske alvorlige tilpasninger i bevisstheten, og det har konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Akkurat den dobbeltheten der var det mest surrealistiske og kjipe for min del.
Å ha en far som kom hjem fra jobb og bokstavelig talt klikket, skrek meg opp i trynet og herja for så noen timer senere å prøve å sitte å være kompis ved middagsbordet for så å klikke fullstendig igjen litt senere om jeg glemte å sette inn glasset i oppvaskmaskinen.

Jeg likte ikke å bli ropt på, dratt rundt eller de gangene vi sloss eller begynte å bryte da jeg ble eldre, men jeg hatet når han prøvde å være kompis mot meg etterpå. Det fucket verre med hodet mitt enn det andre.

Jeg var selvfølgelig ikke uskyldig, og jeg ropte og skrek tilbake. Jeg ble fysisk tilbake. Men det var ikke jeg som startet, for jeg ville bare være i fred. Jeg ble aldri grovt fysisk mishandlet, men det var fortsatt nok til å gjøre ting kjipt. Barn kan være sarte, de er små og føler mye.

Jeg er veldig glad for at jeg hadde mye venner og kunne være mye hos andre Det er mye terapi og trygghet i å ha kompiser.

Min mor er en god person, og jeg setter veldig pris på tingene hun har gjort for meg. Det har skjedd mange, mange ganger at hun har tatt en prat med meg etter en ordentlig dårlig dag og beklaget på hans vegne.

Gjort er gjort og skjedd er skjedd. Jeg bare vet at man må unngå visse ting om man vil opprettholde et bra forhold med barnet sitt.
Viktige egenskaper er tålmodighet, evnen til å kontrollere temperament og å kunne snakke om følelser/beklage.

"Vær mannen du skulle ønske din far var" er et godt sitat på mange måter. Om enn litt vanskelig å leve opp til
Sist endret av krystallkongen; 23. september 2021 kl. 20:39.