Tråd: Straffe barn
View Single Post
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg har selv vokst opp i et hjem med det jeg i voksen alder har forstått at har vært alt for mye kjefting, brøling, dytting/røsking som en gang i blant eskalerte. Det var lite fett.

Det eneste det førte til var distansering, uærlighet, og at jeg som regel aldri var hjemme, men heller ute og fløy og drev med faenskap.
Når forholdet til foreldrene er slikt blir det lite rom for lommepenger og slikt og da finner dumme unger gjerne andre måter å tjene bare litt penger på siden man ikke ønsker å være den blant jevnaldrende venner med samme klær hver dag og som aldri har råd til en dritt.
Det er forøvrig lettere å bare stjele klær enn å tjene penger til å kjøpe klær, så det forekom selvsagt.
Det blir en ond sirkel av at alle gjør gale ting.

Jeg kommer til å gjøre mitt ytterste for å unngå å drive å fyre meg opp og rope og skrike til ungen min som driver å lærer å være et ordentlig menneske. Og som forøvrig lærer av MIN oppførsel. Det er en lang prosess.

Barnet ditt søler melkeglasset sitt, er det en proporsjonal respons å brøle til ungen og røske han/henne rundt i rommet mens du gjør det?

Jeg har egentlig vanskelig for å se for meg noen situasjoner der det lønner seg å kjefte og skrike heller enn å sette seg ned å ha en saklig prat angående det man kan gjøre annerledes. Man skal oppdra, ikke straffe. Man skal korrigere og endre dårlig oppførsel, ikke straffe.
Straff i form av kjefting/roping/dytting/røsking/slag fører bare til forbitrelse, distansering og en enda mer uoppdragen unge. Som forøvrig ikke ønsker annet enn å gjøre det motsatte av det du prøver å oppnå. For i barnets øyne er dere fiender nå.
Vis hele sitatet...
Har opplevd det samme selv. Mor med ekstremt kort lunte. Aldri blitt slått eller lignende, men mye unødvendig kjeft som har gjort at jeg velger å distansere meg i voksen alder. Har ikke og skal ikke ha barn, men ville valgt en helt annen retning selv.

Mye av det samme gjelder oppdragelse av hund. Straff og kjefting resulterer ikke i noe annet enn angst for hunden.
Sist endret av hestpåpinne; 23. september 2021 kl. 15:24.