Tråd: Straffe barn
View Single Post
Mange tror nok det funker, og det er gjerne sånn man er oppdratt selv. Det virker som om mange voksne er redde for å miste kontrollen, og at hovedfokuset er å stoppe den uønskede adferden asap, ikke tenke langsiktig utvikling. Og så har nok mange foreldre en ide om at familieforholdet er uknuselig, barn elsker deg uansett. Og det ekle er jo at det stemmer - inntil et visst punkt. Barn er forferdelig lojale. Men det er mange gamlinger rundt omkring som har voksne barn som ikke har så mye gode følelser for dem, og bare tar seg av dem på et minimum, som en plikt. Noen gidder ikke det engang. Familierelasjoner er ikke en selvfølge, og det kan bli for sent å fikse det. Greit å ha i bakhodet.

Ellers tror jeg det er mye det Jerna sier, at man ikke egentlig tror det funker, men det renner over. Det er mye egne følelser involvert i barneoppdragelse. Barna våre er så nær oss at de nesten er som en forlengelse av oss selv. Når vi har egne følelser vi ikke aksepterer, så kan vi kritisere eller kjefte på oss selv inni oss, og jeg tror ofte vi projiserer det på våre barn. Jeg tror at sånn du hører folk snakke til barna sine, er sånn de snakker til seg selv. Løsningen blir da å bli kjent med egne issues, og erkjenne at de er nettopp det, dine issues, og bli bevisst på at barnet ditt ikke er deg. Det virker som mange foreldre glemmer det litt, og projiserer både sine egne mestringsstrategier og sine egne ønsker, behov og ambisjoner på barna sine. Barnet ditt er et selvstendig individ..


Sitat av Jerna Vis innlegg
Barn kommer ikke med bruksanvisning,
Vis hele sitatet...
Det er faktisk få ting det finnes flere selvhjelpsbøker, brosjyrer, kurs og offentlige veiledningstilbud om enn hvordan oppdra barn. Hvis man virkelig ikke fikser det, så kan man til og med overlate barnet til noen andre. Ellers helt enig med deg, det finnes virkelig ingen unnskyldning for å fucke opp barndommen til ungene sine.


Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kjefting er kanskje ikke effektivt, men har fortsatt troa på at ei flathand over kinnet kan være uhyre effektivt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo effektivt. Det er effektivt i parforholdet også, for å knekke den andre og få viljen din. Tipper det ville vært ganske effektivt i arbeidslivet også. Dynes du det er ein grei metode å bruke i disse situajsonene? Hvis ikke, hvorfor i all verden er det ok å gjøre det med et lite barn som ikke kan velge å forlate deg eller ta igjen?

Og til slutt, hvem du er til å blande deg i hvordan andre oppdrar sine barn? Dette skal være en privatsak.
Vis hele sitatet...
Barneoppdragelse er IKKE en privatsak. Det er bra at det blir diskturert, og burde bli det mye mer.


Til slutt: Det hender absolutt at jeg kjefter på mine barn, eller på andre måter reagerer uhensiktsmessig og urettferdig. Særlig ettersom de blir eldre og mer selvstendige. Det hender forsåvidt at jeg reagerer dumt overfor partner og andre voksne også. Da prøver jeg så langt det går å si unnskyld etterpå. Alle gjør dumme ting av og til, og en skikkelig reperasjon har en egenverdi for relasjonen. Du trenger ikke være perfekt for å være en god forelder, men du trenger å være ekte og oppriktig, og du trenger å anerkjenne dine barn som selvstendige individer.

Og du kan ikke slå folk. Herregud. Det vet femåringen min.
Sist endret av *pi; 23. september 2021 kl. 14:03.