View Single Post
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Jeg tror bare at de er mer synlige enn resten av oss. Etter at jeg ble fullvaksinert har jeg meldt meg for det meste ut av hele opplegget og gått tilbake til å leve et mer normalt liv. Hvis folk ikke vil vaksinere seg så får det stå på deres regning.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet har du mye rett i dette. Problemet er at den slitte frasen om at "en løgn som gjentas ofte nok blir sannhet" faktisk stemmer. På en måte: Hjerner er merkelige maskiner og når de tar en beslutning legger de gjerne mer vekt på hva som er kjent og kjært enn hva som er riktig. Hvis du gjør en oppfatning tilstrekkelig altomfattende, så vil man i mange tilfeller ikke engang tenke tanken på å stille spørsmål ved det. Det blir bare et underliggende premiss for din virkelighetsoppfatning. James Randi demonstrerer betydningen antakelser har for hvordan vi navigerer i verden aldeles glitrende her.

La oss så se på hvilken betydning vaksiner som konsept har for sivilisasjonen.Vi trenger ikke lenger frykte epidemier som kan legge hele byer døde, vi trenger ikke å ta høyde for at av en søskenflokk på fem er det to som når konfirmasjonsalder. Folkehelsemessig sett er vaksiner den største seieren menneskeheten har hatt. I middelalderen trodde de på apokalypsens fire ryttere, sykdom var en av de. Det moderne mennesket har drept den!

Når antivaxxere gnåler alene, så er de bare wackos og idioter. Men hva med alle trollbotene og all den misvisende propagandaen som regelrett drukner debatten? Alt det kommer ikke fra økologiske alenemødre med mer meninger enn kunnskap. Mye av det ser ut til å ha statlige aktører i ryggen. Det er så enkelt som at alle verdens supermakter ønsker å holde andre rivaler nede og bruker alle tenkelige skitne knep for å nå det. Både Russland og Kina tjener på å se Vesten gå på en smell, akkurat som at vi ønsker å begrense deres innflytelse og makt.

Så her er hva jeg tror. Jeg tror at statlige aktører, religiøse fundamentalister og andre grupperinger som av ulike årsaker ønsker å jekke enten andre land, andre regioner eller hele verden ned noen hakk med vilje heller bensin på bålet. De sår splid og tvil og normaliserer vaksineskepsis. På den måten kommer sykdom tilbake som et reelt samfunnsproblem som kan svekke hvem enn de er ute etter å se brenne. For jo flere som snakker piss om vaksiner, jo mer skeptisk er grunnholdninga til Hvermansen. De som er smått skeptiske blir antivaxxere, de som er nøytrale blir skeptiske, og de som er positive blir i beste fall nøytrale. Totalt sett blir det større aksept i samfunnet for regelrett selvdestruktiv adferd.

Denne effekten er å se over hele linja! På den ene siden har du de som forsøker å fatte rasjonelle beslutninger på bakgrunn av forskning og undersøkelser, på den andre har du de som insisterer på å skyte verden i foten med hagle fordi de føler noe. Enten det er klimaendringer, folkehelse eller praktisk demokratiutøvelse som står på agendaen. Dermed blir de som forstår opp og ned på hvordan ting henger sammen stående og stampe i en evig loop hvor de forklarer at 1+1=2 igjen og igjen og igjen, mens motparten bare gjentar de samme dementerte påstandene uten å noensinne ta seg bryet med å revurdere egne oppfatninger. I mellomtiden går tiden fra oss.