View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, det er vanskelig å finne et parti du er helt enig med. Hvis du vil kan du engasjere deg i det partiet du syns passer best og forsøke å endre partiets politikk, eller så må du bare godta at du ikke er helt enig i absolutt alt.

Personlig har jeg typisk stemt SV i mange år. Jeg er uenig med SV i verdispørsmål som forsvar (jeg ønsker å bevare nåværende nivå, eller styrke forsvaret), og EU (SV vil ut av EU/EØS, jeg ønsker fult EU-medlemskap). Dette er kameler jeg har valgt å svelge, fordi jeg SV har sterk politikk knyttet til omfordeling av rikdom, utdanning og helsetilbud til alle, likestilling mellom kjønnene, statlig eierskap av viktige ressurser m.m. Disse verdispørsmålene er for meg viktigere enn uenigheten jeg har om EU og Forsvar, og det er greit.

I år stemmer jeg MDG, for omfordeling av rikdom og likestilling blir litt irrelevant hvis verden blir ubeboelig. Derfor velger jeg å stemme MDG, et parti som er mye mer liberalt og i mye større grad vil overlate viktige virksomheter til det private næringslivet enn jeg selv er komfortabel med. Jeg velger å svelge det som for meg er en ganske stor kamel, fordi jeg vurderer noen spørsmål som viktigere enn andre.

Jeg prøver ikke å overtale deg til å stemme det samme som meg, men å vise hvordan man av og til må stemme på et parti som man ikke nødvendigvis er helt og holdent enig med i alt.

Hvis jeg skulle prøve å pushe et eller annet parti på deg så tror jeg i likhet med celtseus at SV og Rødt hadde vært gode partier for deg, som representerer det du vil ha. AP kan også oppfylle dette, for AP er et veldig bredt parti som favner over mye.
Sist endret av Tias; 26. august 2021 kl. 13:17.