View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt et interessant spørsmål, selv om jeg vil hevde det er en avsporing. Før SinHazzard kom og skulle "oppklare misforståelsen" så var det ingen som hevdet denne personen hadde gjort noe ulovlig, det var heller ikke TS sitt spørsmål. Men, siden vi først er på det sporet, så fant jeg dette, min utheving:

Den som har stilt opp på et bilde er i loven gitt en rett til å bestemme hva som skal skje med bildet. Dette følger av åndsverkloven § 45 c.

Dette gjelder selv om den som er avbildet har sendt bildet til deg eller til noen andre. At du mottar et bilde betyr ikke at du har samtykke til å dele bildet videre til andre. Det er også viktig å huske på at et samtykke kan trekkes når som helst. Det betyr at man ikke lenger har rett til å oppbevare eller dele bildet. Gjør man dette etter at samtykket er trukket, vil det være ulovlig.

Brudd på åndsverkloven § 45 C kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder.

Dersom bildene har et innhold som kan krenke privatlivets fred, kan handlingen også være straffbar etter straffeloven § 267. Etter denne bestemmelsen er det straffbart å dele eller offentliggjøre bilder eller informasjon som kan være avslørende, nedverdigende eller krenkende for den eller de som er avbildet. Nakenbilder og fyllebilder, er typiske eksempler som kan rammes av denne bestemmelsen.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om dette stemmer, jeg trodde i utgangspunktet ikke man kunne kreve bildet slettet fra andres telefon med mindre de hadde skaffet seg dem ulovlig.

Uansett, det som er poenget her og som jeg antar de fleste er enig om: Alt han kan tenkes å true med å bruke disse bildene til for å skaffe seg sex, flere bilder eller hva det er han vil ha, vil åpenbart være ulovlig. I tillegg til at det å true til seg sex i seg selv åpenbart er veldig lite lovlig.

Sammenligningen med spillefilmer osv blir uriktig, da disse har ganske solide sluttbrukeravtaler, lisensavtaler, kopibeskyttelser m.m.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen for min del var bare at det ikke er opplagt du har kjøpt rettighetene til et bilde fordi du har kjøpt en kopi av det, slik Venstrehook hevdet.

Tillegg: det har tydeligvis helt nylig blitt strengere forbud mot deling av bilder av krenkende karakter, også om du bare viser bildet til noen på din egen telefon.
Sist endret av *pi; 23. august 2021 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.