View Single Post
Sitat av Susa Vis innlegg
Forresten glemte jeg å nevne at ambivalente har en superkraft, og det er at vi er gode på å lese folk rundt oss. Man blir det når man skal holde øye med voksne som ikke kan oppføre seg og man alltid må vite hvor man har dem. Det er en veldig vanlig egenskap hos ambivalente og en som også fører til en del tjafs, fordi man er så innstilt på å tolke alle signaler og lese mellom linjene og man innimellom kan tolke litt for mye ut av lite også (som hvor lang tid noen bruker på å svare på en sms.... )

Og i noen sammenhenger blir det en belastning eller en svakhet. Om noen ikke oppfører seg bra f,eks, på et nivå hvor man egentlig burde latt dem seile sin egen sjø, men jeg skjønner at intensjonene ikke er onde, jeg ser usikkerheten, skammen og sorgen.. sånt.. , så kan det gi meg en følelse av at jeg ikke kan svikte. Fort gjort å bli for lenge fordi jeg synes synd på en eller annen idiot mens det i virkeligheten er jeg som blir rammet.

Her er forresten en test av mange som finnes på nettet. Jeg vet ikke helt hvor gode alle disse testene er, jeg får ihvertfall litt varierende resultater, men i og med at en del av testene også stiller diverse spørsmål om andre situasjoner i livet enn den dynamikken man har i nære relasjoner, så oppfatter jeg mange av dem som spekulative og useriøse. For egen del vil ihvertfall spørsmål om Susa på jobb eller blant middels nære venner og Susa i et forhold ofte ta helt ulike avgjørelser, fordi både motivasjonen, personlige grenser og hvilke følelser som aktiveres vil være forskjellig.

Tilknytnigsteorien handler om hva som styrer oss og hvilke strategier som slår inn i nære relasjoner og selv om det kanskje finnes sammenhenger til flere sider av livet er ikke det en del av tilknytningsteoriens gyldighetsområde.

Sånn sett tror jeg denne er av de bedre, fordi den ihvertfall holder seg til tema:

Attachment test
Vis hele sitatet...
Faen, nå fikk du meg til å ta den testen, men måtte jo skrive navn og e-post adresse for å få svar. Det gidder jeg ikke.