Tråd: Baneheiasaken
View Single Post
Sitat av Filkor Vis innlegg
Nå er det ganske stor forskjell på å gi en dyr whisky i julegave til en enkelt politimann, kontra å gi en gave som hele etaten kan bruke i arbeid mot kriminalitet.

At det ikke skal være nødvendig å gi donasjoner til politiet for at de skal kunne gjøre jobben sin er vel de aller fleste enig i, men eksemplet ditt er ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Det er godt mulig at din historie viser at det er lukrativt å være venn med politiet, men vil absolutt ikke tro at det gjelder for folk flest. Min erfaring er at politiet vil alltid gjøre det de kan for å oppklare kriminalitet, uavhengig av hvem som har gjort lovbruddet. Unntaket er selvfølgelig når dem selv har stått for lovbruddet.
Vis hele sitatet...
Mener du at private donasjoner til politiet er uproblematisk, eller bare poengterer du at eksempelet mitt ikke er helt likt? Kan jo gjøre om eksempelet mitt til å istedenfor donere en snøscooter/ATV til lensmannskontoret, så likner det litt mer.

Uansett: Ja, det er en forskjell på å gi politietaten en gave, kontra det å gi den lokale politisjefen en gave. Men jeg synes det grunnleggende poenget står - gaver kan korrumpere, uten at mottageren engang er bevisst på det selv.

Stine Sofies Stiftelse fronter seg som en venn av politiet ved å gi dem dyre gaver. I tillegg spiller de på lag med politiet og sender inn høringssvar som argumenterer for å gi politiet utvidede rettigheter. Sistnevnte kan man ikke stoppe, men gavene kan forbys.

Jeg fremmer ikke dette som en konspirasjonsteori. Poenget mitt er at det er problematisk når det blir særlig attraktivt for politiet å se mellom fingrene i en sak. Dersom det hadde kommet inn et varsel om at stiftelsen drev straffbare handlinger, er det rimelig å tenke at politiet hadde gjort en mindre objektiv etterforskning fordi imaget tilsier at stiftelsen er uskyldige og bare har de beste hensikter? Litt som at lensmann kan la meg slippe lettere unna fordi jeg "er en så grei kar ellers". Dette er som sagt en påvirkning som kan skje ubevisst. Jeg tenker at muligheten er der, og derfor mener jeg på prinsipielt grunnlag at gavene er en uting som aldri burde blitt tatt imot.