View Single Post
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
274
Du har (så å si garantert) å gjøre med en narsissist. Jeg kjenner meg godt igjen, for både meg og hele vennegjengen (samt gud vet hvor mange andre) har i perioder hatt en sånn "venn" som fort koster mer enn han smaker. Han har slåss med absolutt alle vennene sine (meg selv inkludert, som aldri har havnet i voldelige situasjoner utenom de av typen bli jumpa av 5+ mennesker osv), han er ekstremt påtrengende (tåler ikke være alene), og unner ingen noe som helst (han tolererer ikke at noen har noe som han ikke har). Dette gjelder spesielt damer (prøver å ødelegge forhold bare for å ha sex med da som en slags dominansegreie), og det var vel det som var siste dråpen for meg. Ikke at han gjort noe alvorlig, men med én gang jeg finner ut jeg holder på med noen, begynner han å prøve seg (selv om ikke kjener henne) og hvis vi er ute og han ser meg snakke med en dame er det som det går ren automatikk i han om å gjøre det han kan for å ødelegge. Kunne ramset opp i evigheter, men det er en bok jeg ikke kan skrive nå.

Problemet var at fyren kunne være sykt ålreit å være med til tider og. Han er en smart kar, og er en av de jeg har hatt mest fornuftige interessante samtaler. Sinnsykt mange gode minner. Sånn har det også vært for de andre, men siden det ikke skal noe som helst til for å fyre han opp må man tenke seg om en ekstra gang før man sier noe, og når han har lyst til å møtes, er ingen unskyldninger gode nok. Spesielt problematisk blir det når jeg er med personer som ikke liker han, og jeg dermed må lyve. Har vært perioder der vi er 5-6 personer som må driver et "skuespill" får å få én dag hvor vi kan være i fred.

Sånn det alltid er vært er at han til slutt ender opp med å miste alle vennene sine. Når det skjer blir han sykt/hyggelig ydmyk og generelt vanskelig å si nei til. Etterhvert som han begynner å få tilbake tilliten blir han mer og mer vanskelig å ha med å gjøre, til ingen vil ha kontakt med han.

Det har aldri vært tegn til at dette kommer til å forbedre seg. Jeg vet han er veldig deppa, fordi han ikke forstår hvorfor ikke han er "kongen av verden" (noe han fortjener, så fantastisk han tror han er). Har ikke snakket med han på lenge nå, og vil helst ha det sånn. Jeg savner de gode sidene hans, men man kan ikke omgås med mennesker som motarbeider deg. Enkelt og greit.