View Single Post
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Wow!

Tusen takk for svar!

Skal høre med en låssmed om hvilke låser som er anbefalt.

Eneste av verdi i boden er en sykkel til ca. 4000, så vil ikke bruke mer enn 500,- ish på en forsikringsgodkjent lås.

Selve døra til kjellerboden er ikke så viktig, så den kan jeg låse med en lås fra ebay...

Døra til kjellerboden ser sånn ut, og jeg låste den med no' random rask siden det bare var tomme pappesker igjen der inne

http://upit.no/bilder/thumbs/SIqwv.jpg

Men hvilken kjetting burde jeg ha da?
Vis hele sitatet...
Kjetting er ikke så farlig; du får hva du får. Bare pass på at lenkene er omtrent på samme dimmen som låsen, så får du ikke noe alvorlig svakeste ledd. Herda stål er jo fint, men det er dyrt. Jeg vet ikke hvor sikker kjettingen min er som sådan, men siden lenkene er tykkere enn tommelen min. så regner jeg med at de er solide nok - vekta er deretter, da. Men, kle den med plast hvis du ikke vil ripe opp sykkelen din, da! Det sagt, så står jeg fortsatt ved at en vanlig spirallås trolig er godt nok - da kan du i tillegg låse fast alle løse deler. Sant å si har jeg vurdert å bytte; har vel mest mitt overdimensjonerte låseutstyr fordi jeg synes det er gøy - sykkelen min er ikke verdt mange kronene.

Rent konkret: risiko = sannsynlighet*konsekvens
To scenarier å tenke på: 1) proff tyv med diger boltekutter: rapper sykkelen din uansett, med mindre du bruker en formue på å sikre deg. Det er ikke sykkelen din verd. Sannsynligheten er nokså lav sammenlignet med mye annet.
2) fulle ungdommer, småkjeltringer og annet pakk får plutselig lyst på en sykkel. De velger den ulåste hvis de har et alternativ, og tar alt løst de kan finne - de synes det er kjempegøy å ta setet ditt og kaste i elva bare på f. En vanlig sykkellås medfører at de må hjem etter verktøy elns; det gidder de ikke.

En god spirallås (stålwire, og ikke kodelås!) kjøpt i en sykkelbutikk er god nok. Det stopper ikke en proff, men det er det lite som gjør.