View Single Post
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ikke særlig solid?

Hva er det som gjør at f.eks. denne låsen: HENGELÅS ABLOY PL350

Er vanskeligere å bryte opp enn denne?

Solid Brass Padlock Long Shackle 38mm OR 50mm Security Hardened Steel 3 Keys

Vil gjerne vite hvilke søkekriterier jeg må bruke for å finne en hengelås med samme "vanskelighetsgrad" på nettbutikker online.

Er det noen spesielle typer nøkkler/sylindere jeg burde se etter?

Er hengelåser i norge generelt overpriset?

HAH!

Sjekka her: FG hovedside / Innbrudd / Låser og låsutstyr / Hengelåser

Fant en hengelås med "Grade 5" på "EN 12320 Grade" (Høyeste er 5)

Den selges på amazon for 648 spenn!

Abus Granit Padlock 37/70 RK

I norge koster denne "Klasse 4" låsen 1556 spenn!

HENGELÅS ABLOY PL350

Myoxocephalus, er "EN 12320 Grade" det samme som "FG-godkjent" ?

I så fall sparer jeg nesten en tusenlapp på en hengelås som har høyere sikkerhet!

Enda en fra lista til "fgsikring.no"

Abus 37/80 KD Granit Extreme Security Steel Padlock
Vis hele sitatet...
Er, dette ble rotete. Altså, du må nesten ha låsen i hånda for å se forskjellen; bildene viser ikke størrelsesforskjellen skikkelig. Min abloy 350 veier vel en god kilo, og bøylen er 14mm tykk og laget av herda stål. De andre du viste frem ligger på en brøkdel av størrelsen.

Størrelse betyr noe. Stålkvalitet betyr noe. Og begge deler koster penger. En annen ting du kan se på er låsemekanismen. De større abloylåsene har kulesperrer, de er ikke mulig å lure opp de med en tynn metallbit. Mange andre "sikre" låser har smekklås uten sperre; de får du opp med en tom colaboks, selv om selve låsen er vanskelig å dirke. Seriøst, la meg gi deg et eksempel - jeg hadde en hengelås i hånda en gang, som var gokjent for et veldig høyt nivå - den kunne ha blitt hengt på en våpenkasune og s-off ville ikke ha protestert. Å åpne den med vinkelsliper ville tatt lang tid, og selve låsen var av en type i alle fall ikke jeg er i stand til å dirke opp. Men, hvis du smalt den litt hardt i gulvet fra riktig vinkel, så ga låsemekanismen inni slipp. Eller du kunne stikke noe tynt ned der og dytte låsbolten tilbake.

Forsikringsklasser og gradering betyr ingenting. Eller, det betyr noe for forsikringpremien, men det sier intet om hvor sikker låsen er. Det finnes hundreogørten skalaer, alle laget av ulike hensyn, og sertifisering er ofte tvilsomme greier. F.eks ligger standarden for dirkesikkrhet på dørlåser i USA mye lavere enn i Norge; den klassiske TrioVing huslåsen (den som "alle" har) selges der borte som "enhanced security" da den har flere anti-dirkepinner og generelt mer presis mekanikk. Dette er ikke noe du ser ved å kikke på låsen overfladisk.

Jeg har ikke full oversikt over alle låser på markedet, og jeg kan ikke uttale meg om noe før jeg har fått inspisere den og forsøke å få den opp selv. De fleste låsene du har funnet frem er trolig gode nok for boden din - vil folka inn, så bryter de bare ned døra, tar hengslene, knuser et vindu, whatever. Du kan være temmelig sikker på at hvis låsen din er ganske god (ikke kjøpt til 100kr på Clas Ohlson), så vil de færreste forsæke å dirke den opp.

Du kan gjøre et kupp på nettet. Helt klart! Men, du vet ikke hva du får, og det vet ikke jeg heller - da begynner å bli noen år siden jeg jobba med denslags; jeg har rett og slett ikke god nok oversikt over alle merker varianter. Det jeg kan si helt ut av det blå er følgende:
De fleste abus- og masterlåser (samt billige etterligninger) med pinnelåser kan jeg åpne på på sekunder eller få minutter. Abloy og TrioVing vet jeg har mye fint, og hvis du snakker med en låsesmed, så kan du få en låsesylinder etter dine spesifikasjoner. Det er dyrt. En ting du kan gjøre er å snakke med en låsesmed og høre hva de anbefaler, be om pris, og så se om du finner den eksakt samme saken på nettet til en rimeligere penge.