View Single Post
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er flere måter å få opp en hengelås på. Dirking og bypassing er de kuleste, men det er veldig få som sysler med slikt. Knapt noen tyver; det går fortere å ødelegge. Så, gå for en lås som er solid, og ikke bekymre deg for mye for kvaliteten på selve låssylinderen.

Men, for å svare rent konkret: den første låsen du viser har en nøkkeltype som tilsier at den er grei å dirke opp. De to andre er trolig verre, men alle låsene er laget etter det samme designet - et design jeg av erfaring vet ofte er lett å bypasse. Vet ikke om disse er sikra mot det, men til den prisen ville jeg ikke forventet all verden. Men, som sagt - tyvepakk pleier bare å klippe dem over. Ingen av disse låsene ser særlig solide ut, og de er ikke store. Så, klippe dem burde også være enkelt. Men igjen, det avhenger av hva du vil bære på. Og til boden: er låsen på boddøra di skikkelig, men selve døra svak, så sparker de bare inn hele skiten.

Min anbefaling er følgende: til sykkelen din bør du kanskje satse på en sykkellås. Med nøkkel! En tykk spirallås er god nok til å tilfreddstille forsikringsselskapet, og disse koster ikke mye. Spirallåsen har den fordelen at du kan låse fast alle hjul og seter og slikt, slik at du slipper å bli frastjålet løse deler. Hvis noen virkelig vil ha sykkelen din, så tar de den, og greier de det ikke så ødelegger de den. Maksimal sikkerhet på sykler er brtkasta penger; du kan i beste fall sikre deg mot fulle drittunger som øyner en mulighet til å slippe å gå hjem fra fest, og en hvilken som helst sykkellås gjør det.

Til boden: du kan fint få en god hengelås i Norge, og går du til en låsesmed kan du være ganske sikker på at du får det du ber om. Abloy og TrioVing har mye fint. Hvis du skal gjøre en investerint i en skikkelig hengelås, så vil jeg anbefale å gå til en låsesmed og få en TrioVing av passe størrelse med samme sylinder som husnøkkelen din. Det koster litt ekstra, men er fryktelig praktisk - en nøkkel som passer begge steder, og da vet du at dirkesikkerheten er den samme.