Tråd: GABA
View Single Post
Gaba er noe omstridt da det menes at gaba i seg selv ikke kommer seg over fra blodet til hjernen. Det er allikevel mange som rapporterer om effekt ved bruk, meg og min samboer inkludert. Effekten har derimot variert noe fra gang til gang.

Noen mener at hvis man får effekt av gaba så er det fordi man har en "skade" i systemet som skal hindre diverse stoffer å gå over fra blodet til hjernen. Nettet er fullt av diverse artikler og diskusjoner rundt dette, så letteste er nesten bare å prøve selv og se hva som skjer.

Min samboer opplever effektene tydligere enn meg, men hun har i følge Braverman-testen et underskudd av gaba. Gaba har for henne fungert fint for å fjerne stress og urolighet ved noen anledninger, på den andre siden så har det blitt opplevd at daglig bruk av gaba igjen har gitt en følelse av tomhet og meningsløsthet. Det gir mening siden gaba er en nervetransmitter som hemmer dopaminaktivitet (som blant annet regulerer belønning og motivasjon).

Effekter har vært såpass markante at det er lite sannsynlig at det har gått i placebo.

Jeg har også forsøkt å kombinere gaba med alkohol, og opplevd at det har gitt en mer avslappet og chill tilstand enn alkohol alene ville gitt. I tillegg til at mindre mengde alkohol har vært nødvendig for å oppnå samme effekt. Ved slike kombinasjoner så må man så klart gå forsiktig frem, da alkohol i kombinasjon med andre preparater som påvirker gabareseptorene fort kan gå ille.

GHB og gaba er veldig nært beslekted. Men i motsetning til gaba så går GHB ganske så lett over fra blodet til hjernen. Begge deler forekommer naturlig i kroppen.

Og litt kilder:

Chiropractic Neurologist:
Natural StressCare:
Wikipedia:
Nå kan jeg ikke garantere for kildene, men det er i hvert fall folk som vet mer om dette enn meg. Høres ikke helt usannsynlig ut at det kan være en sammenheng mellom opptak av gaba og en evt. lekkasje i blod hjerne barrieren.

Så for å finne ut om det funker for en så er det bare å forsøke og se hva som skjer, begynne lavt og eventuelt bygge seg oppover.

For et par måneder siden så merket jeg godt om jeg tok innpå 750 mg gaba, i dag merker jeg knapt om jeg tar 3000 mg. Og jeg har tatt det såpass sjeldent at det ikke burde være rom for å bygge opp en toleranse. En forskjell i dag i forhold til et par måneder siden er at jeg ganske jevnlig har tatt EGCG/ekstrakt av grønn te, som har ganske solide antioksidante egenskaper. Om andre opplever god effekt av gaba i dag så kunne det vært interessant å se om denne effekten holdt seg like bra etter et par måneders bruk av EGCG/ekstrakt av grønn te.

Det er også gjort tester som indikerer at gaba øker produksjonen/konsentrasjonen av HGH i kroppen ganske dramatisk hvis man får det i seg før trening: