View Single Post
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Personlig mener jeg folk skal betale for ting som koster penger, om det er spill, film, serier, musikk, programmer og operativsystemer.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, men hva med tilfeller hvor ingen vil selge meg innholdet sitt?

Når det kommer til spill,programvare og operativsystemer er ikke dette noe problem. Det er stort sett tilgjengelig i hele verden fra samme tidspunkt og jeg kan velge å betale for det, eller finne et opensource-alternativ som gjør det jeg trenger.

For filmer/serier og musikk er det derimot kjipere. Et vanvittig sammensurium av rettigheter gjør at jeg som forbruker ikke kan kjøpe alt jeg ønsker meg bare fordi jeg bor i feil land, eller fordi tv/film-selskapet har solgt eksklusivitet til en tv-kanal som ikke finnes utenfor USA. Jeg betaler for både Netflix og Spotify og dekker mye av underholdningsbehovet gjennom de to tjenestene, men ingen er perfekte. Innholdet er mangelfullt, og for filmer og serier har jeg ikke muligheten til å lagre innholdet lokalt slik at jeg kan se det selv om jeg er offline.

Når ingen faktisk vil selge meg en kopi av filmen eller tv-serien jeg vil ha, som jeg kan lagre på laptopen min slik at jeg slipper streame den på et dyrt,utenlandsk mobilnett har jeg få kvaler med å piratkopiere innholdet deres.

Kim dotcom er kanskje en dust, men av og til kommer tilogmed apekatter med gode utsagn: https://twitter.com/KimDotcom/status/236726882463256576

Lag bra innhold, gjør det enkelt å kjøpe, gjør innholdet tilgjengelig overalt, til en rettferdig pris, på alle enheter.

Sitat av Lima Vis innlegg
Downloading pirated films is not stealing, piracy is a human right.
Vis hele sitatet...
en menneskerett å laste ned filmer uten å betale for det? oh please... Dette er menneskerettigheter: http://en.wikipedia.org/wiki/Univers...f_Human_Rights , å spise ostepop og laste ned en film fra en eller annen nettside har ingenting men menneskerettigheter å gjøre. Å komme med så dumme utsagn er bare tåpelig, og ødelegger seriøse debatter

Sitat av moret Vis innlegg
lol. betale for software? Nei, det gjør jeg ikke i stor grad. Det finnes gratis alternativer til det aller meste der ute og det holder lenge til mitt bruk.
Vis hele sitatet...
Enig. I de aller fleste tilfeller finnes det opensource-alternativer som gjør jobben helt fint. Bloggfitter trenger ikke photoshop for å redigere bilder til bloggen sin, de kan gjøre jobben like fint med Gimp. Vil man ikke betale for Windows finnes det haugevis av Linux-varianter som fint lar deg gjøre mye av det samme og om du skal skrive et brev trenger du ikke kjøpe MS Word, skrivefeilene dine vil bli akkurat like om du knoter det sammen i Openoffice
Sist endret av liasis; 26. januar 2013 kl. 17:31.