View Single Post
Det er faktisk noe i arbeidslivet som heter avspasering. Men det er riktig som gutta har nevnt over (tror ihvertfall alle er gutter ), men det fins forskjellige typer arbeidskontrakt.

Fast lønn:
Du har en kontraktsfestet lønn uavhengig av timeantall i måneden eller bevegelige helligdager.

Timelønn:
Du får betalt for antall timer du jobber inkludert bevegelige helligdager. En bedrift kan benytte seg av avspasering i enkelte tilfeller, avhengig av arbeidet du utfører.

Utenlandsarbeid som ofte inneholder mye overtid i tillegg til diett-penger er et tilfelle, her kan avspasering være av behov både lovmessig og økonomisk.

Det fins andre typer kontrakter også: akkord, provisjon, etc. men det er vel de to nevnt over som er av mest betydning idag - de andre er vel mer et slags tillegg til allerede fastsatt timelønn eller fastlønnsordning.

Ren provisjonsarbeid er i mine øyne som å utnytte arbeidsfolk, det syns jeg er no forbanna tull. Allikevel er det enkelte arbeidsområder som har slike kontrakter også, så jeg fører den opp som et unntak.