View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Dere diskuterer fundamentalt ulike ting. Du viser medfølelse for menneskene som jobber i et ødelagt system, og Pi kritiserer selve systemet. Det er ikke motsetninger.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Å legge skyld på enkeltpersoner maskerer tvert imot det virkelige problemet, her som mange andre steder.

Nå er det engang slik at psykiatriske problemer er lettere å overse fordi de ikke kommer med lett målbare parametre og to streker under svaret. Du har helt rett i når du sier at noen pasienter må avvises fordi det enkelt og greit ikke er nok plass på en avdeling, det er en vurdering jeg har gjort selv. Og det føles like dritt hver gang. Heldigvis er det slik at om institusjonen (enkeltpersonsvurdering) oppfatter en pasient som tilstrekkelig syk, men ikke har plass på egen avdeling, så finnes det alltid alternative steder pasienten kan sendes. Å avgjøre om en pasient er akutt suicidal på bakgrunn av én enkelt vurdering på 10-15 minutter skal godt gjøres uten videre kjennskap til personen og omstendighetene, og det finnes enormt mye litteratur om hvor dårlig mennesker faktisk er på å gjøre den vurderingen, men det er en vurdering som uheldigvis må tas ganske ofte.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at det er problemstillingen hos ts. Mitt eksempel var en avsporing sånn sett, det handlet ikke om de som ikke blir vurdert syke nok, men de som blir vurdert *for* syke til behandling. Det var et svar på hvorvidt helsetilbudet er bra (nok).