View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du om det pi. Vet om tilfelle der det er tatt prøver på overgrepsmottak og disse er lagt fram i retten som bevis. Det ble dom. Men jeg som mange andre reagerte på lengden. Skulle gjerne sett lengre straffer på slikt. Samme på blind vold. Eller psykopater som banker opp kjærester i årevis.
Vis hele sitatet...
Jeg vet selvsagt også om tilfeller av voldtektsforbrytere som blir dømt, jeg sier ikke at det ikke skjer. Men prosenten er begredelig, og det er allerede før du tar inn over deg hvor få som faktisk anmelder. Det er selvsagt vanskelige saker å bevise. Men jeg tror at for strenge straffer (i folk flest sine øyne), eller for unyanserte straffer for ulike typer saker, kan gjøre lekfolk mindre villig til å dømme skyldig eller vitne imot, selv om de mener det har skjedd. Og det du er mest redd for som offer er å ikke bli trodd, så hva er løsningen? Ikke si det til noen, og i alle fall ikke anmeld.

Det kan hende du faktisk ønsker strengere straffer. Men om du er som folk flest, så tror du at du vil ha strengere straff, men undervurderer det faktiske straffenivået. Jeg sier ikke nødvendigvis at ingen strafferammer bør økes heller, men det er noen pluss og minus å ta hensyn til her. Og våre umiddelbare følelser er ikke alltid den beste rettesnoren.