View Single Post
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Men se helt bort fra alle eventuelle baktanker eller personlig gevinst TS har her: hva er forskjellen for leietakerne om de betale ned på lånet til en kompis enn en eiendomsinvestor osv? Hvis summen er den samme eller eventuelt bedre?

Naboen min, en god kompis av meg leier ut en tomannsbolig til to kompiser av seg fordi han selv har måtte flytte pga jobb. Han kunne lett leid ut huset slik boligmarkedet er her. Han tar ca det samme som han hadde ville tatt om de ikke var kompiser men han ser også fordelen med å ha noen han stoler på i huset så han tar litt mindre samt inkludert Internett osv. Kompisene som leier synes dette er helt kurrant, og de vil jo mye heller at pengene går til å betale ned lånet til en kompis enn en annen fyr de ikke kjenner? Er ikke det helt naturlig?

Så kan du jo begynne å diskutere alt dette med maktfordeling og hvem som har siste ord osv, men da har de et lite modent og oppegående kompisforhold uansett.
Vis hele sitatet...
Av samme grunn som gjør folk inhabile i andre saker, venner gjør tjenester for hverandre og gir fordeler der det er mulig.

Personlig så synes jeg ikke det er noe galt å leie ut til markedspris til venner.
Poenget her er at det ikke er noe rett eller galt men flere måter å se samme sak på.

Jeg har forståelse for at TS synes det er rart.
Jeg har forståelse at vennene er skeptiske.
Men jeg har ikke forståelse for de som ikke kan forstå begge sider.

Om du ikke klarer å se noe som helst forskjell på en som driver med utleie som butikk og en kompis som skal leie ut ett rom så lurer jeg på hva ett vennskap defineres som hos deg.

Man skal gi og ta, men i akkurat denne saken føler jeg at kanskje TS tar en del mer enn han gir.
Økonomisk vil kompisen betale en høyere pris enn TS.
Rettslig vil TS være bedre stilt enn kompisen.
Komfortmessig under leieforholdet vil TS være bedre stilt enn kompisen.
Sikkerhet for fremtiden er TS bedre stilt (flere av vennene ønsker jo å kjøpe selv innen kort tid).

Så dersom prisen for å leie hos TS blir tilnærmet lik det de betaler i dag, TS skisserer grovt regnet at kompisen vil spare ca 1000kr mnd (strøm/Internett).

TS vil tjene 5000kr prmnd (minus renter og strøm for kompis).

Og da kommer spørsmålet: er det verdt å starte ett leieforhold (vi snakker om å leie ett rom ikke en hybel) som potensielt kan tære på vennskapet hvor det kun er TS som egentlig tjener på det?