View Single Post
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at kompisene ikke skal betale for seg. Selvsagt er det bare rett og rimelig at de skal chippe inn. Men TS snakker altså om å ta totalt 20 000 i leie fra det jeg vil anta er sine nærmeste kompiser og damen hans. Nå har ikke TS fortalt standard, sted og størrelse på stedet han ser for seg å kjøpe, men at renter og avdrag skal komme på totalt 25k i mnd har jeg svært liten tro på.

Etter mitt syn burde TS fordele utgiftene han vil få hver måned likt mellom alle, seg selv inkludert. Det er godt mulig at dette vil føre til at kompisene slipper billigere unna enn hvis de skulle leid av noen tilfeldige. Men det burde jo bare gi TS en fantastisk digg følelse å tenke på at han har muligheten til å gjøre noe så fett for tjommiene sine. For min del hadde den følelsen trumfet følelsen av å se noen ekstra penger komme inn på konto - ti av ti ganger.
Vis hele sitatet...
Dere er alt for sjenerøse på budsjettet.

Hvis TS kan ta 5.000 i leie for et soverom, og det er rimelig, så kan vi anta at leiemarkedet der han bor er noe presset. Hvis han skal kjøpe en bolig med 4 soverom vil det trolig koste minimum 4 millioner. Hvis vi videre antar at han ikke har spesielt mye egenkapital, men får foreldrene til å stille som kausjonister, så kan vi si et lån på mellom 3.5-5 millioner avhengig av pris. Si 2.5 % rente og 25 års løpetid. Det gir avdrag + rente på 15.5-20k i måneden. Så kommer strøm for 4-5 personer (2.5-4k), kommunale avgifter (8-15k/år), internett (500kr), generelt vedlikehold og andre uforutsette kostnader som dukker opp. Kameratene tar heller ingen risiko ved å leie, all risikoen står på huseier. Er det virkelig så urimelig?

Jeg tolket riktignok ikke åpningsposten som at han skulle kjøpe en bolig med soverom til alle mann, men at han skulle kjøpe en 3roms og leie ut til én kamerat og har spurt flere av vennene sine om de kunne tenke seg å bo sammen med ham. 5000,- for et privat rom i en kamerats leilighet er et ypperlig tilbud, uavhengig av hvordan utleiers økonomi er. Han vil neppe ha et lån på under 10k/mnd, og leietaker vil dermed komme gunstig ut av avtalen. Slik jeg forstår åpningsposten handler det ikke om at TS vil tjene penger og at kameratene stiller seg negativt til det, men at vennene hans er prinsipielt i mot å betale ned på hans lån spesifikt (fordi de er venner), heller enn en annen tilfeldig person. Det er umodent, korttenkt og generelt svært irrasjonelt.
Sist endret av Nether; 25. februar 2019 kl. 23:47.