View Single Post
Dagens situasjon er nok ikke ny, nei. Det eneste nye er at det har blitt forkastelig at noen skriver «lik og del» om man er uenig med de, uten at jeg helt ser hvorfor akkurat det skal tas opp som noe problematisk. At man oppfordrer til å like og dele er for meg absurd, og kritikken av det enda mer så, spesielt når kritikerne av den bruker og har brukt samme «taktikk».

Tilbake til situasjonen i dagens debatt, så er det ikke noe nytt, og jeg diskuterte det for et år siden i Diskursen rundt islamkritikerne, der overbruk av rasismekortet tas opp og hvorfor det er så giftig. Kort sagt, så er problemet at «venstresiden» drar rasismekortet alt for fort, da man blir stemplet som rasist bare man innehar syn som rasister også kan ha. Problemet er igrunn ikke at rasister blir kalt for rasister, for det er helt legitimt, poenget er at venstresiden dytter bort stemmer som tilfeldigvis overlapper med noe en rasist kan mene. For å illustrere det; man kan fint mene at Norge skal ha begrenset innvandring, uten at dette har noe med å mene det finnes en overlegen rase. En rasist vil selvfølgelig også ta til orde for begrenset eller total stopp av innvandring, men å slenge med menneskesyn på folk bare fordi man har et lite overlapp er en billig hersketeknikk som skremmer bort de intelligente som vil ha en åpen diskusjon rundt innvandring. Som jeg tar opp i nevnte tråd, så må man da gå i forsvarsposisjon og si «jeg er ikke rasist», et forsvar ingen kjøper, da alle utenom Vigrids hovedstyre ville sagt det. Samt at de som sier dette løper ingen risiko for sin person, de kan rett og slett enten misse poenget, eller være ondsinnet ute etter å svartmale andre, og om de bommer så slår det ikke tilbake på dem på noen måte. Det sorte hullet slik diskurs etterlater seg vil da igjen fylles av folk som Storhaug og Listhaug, som all den tid jeg ikke har så mye til overs for, blir en nødvendig motvekt. Man har rett og slett skremt bort de intelligente fra å ta i et tema, for så å sutre over at populistene tar over. Dermed har også venstresiden «vunnet» i sitt syn slaget om den offentlige diskurs, spesielt med Listhaug, da de får en evig tirade av enkel retorikk man i triumferende enkelt kan slå ned.

Så hvorfor er dette så problematisk? Vel, det er fordi man i et slikt intellektuelt uærlig miljø mister fotgrep på venstresiden også. Venstresiden som en gang var opptatt av at «alle skal med», har nå gått over til «alle skal med, så lenge du ikke er hvit rasist», med nevnte vage rasismeanklager som også ekskluderer en. Som er et gigantisk problem, for jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har sett eller hørt om noen som la fra seg sin rasisme bare de ble kalt «nazi», «rasist» og andre ukvemsord nok ganger. Ergo er de heller hoverende enn opplysende, som er fordummende.

Nå er ikke høyresiden akkurat bedre, med sine ytterpunkter der man kaller AP-tilhengere og røkla for APekatter, landssvikere og det som verre er, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klandrer de like mye. For de har aldri sagt «alle skal med», for så å støte noen fra seg. Jeg forventer heller ikke samme søken etter ærlig diskurs fra høyresiden heller, men det kan være min slagside fra venstresiden som prater. Det er rett og slett litt det at jeg ikke forventer at en toåring(høyresiden) deler lekene sine, men jeg forventer tiåringen(venstrespekteret) gjør det. For øvrig ikke noe forsøk på å karakterisere noen som mindre intelligente eller noe, jeg kom bare ikke på noen bedre delingsmetafor i farten.

Om jeg skal løse verdensproblemer på stående fot, så ville jeg ha fått venstresiden til å innse at det ikke hjelper noen å sitte på sin høye moralske hest og si «du er forkastelig», «du er en enkel rasist» og lignende. Skal man få med seg folk, og ta høyde for rasismen som finnes i Norge, så man dessverre ta seg tiden til å høre på de, diskutere med de og gi de en grunn for å endre syn, ikke moralisere. Bare tenk på deg selv - hvor mange ganger har du endret syn bare du ble kalt ukvemsord uten noen god begrunnelse for å endre syn, eller ny informasjon som kunne endret det? For all den tid det sikkert er deilig å innta en «jeg er bedre enn deg» uten å gi instruksjoner til hvordan andre kan komme opp på ens eget nivå, så hjelper det absolutt ingen, om noe, så jobber man imot det man selv sier man vil oppnå på venstresiden i behovet for å fremstå som overlegen. For det nytter ikke å ligge i skyttergraven sin og beordre andre til å komme frem og eksponere seg under kraftig skyts.