View Single Post
Jeg registrerer at du har dine egne meninger om hva som inngår i ytringsfriheten. La oss gå litt dypere inn på det, siden du tydeligvis mener at enhver ytring skal være beskyttet.

Først: Det stemmer ikke. EMK artikkel 10 2. ledd gir en del vanlige begrensninger i ytringsfriheten, blant annet "for the prevention of disorder or crime". Jeg vil vel våge påstanden at dine handlinger faller inn under dette. Merk også at dette nevnes i flere av konvensjonene som er tillegg til menneskerettsloven. Menneskerettighetserklæringen som du henviser til, er i seg selv ikke juridisk bindende. Den er mer ment å være moralsk forpliktende. De bindende konvensjoner finner du tatt inn i menneskerettsloven. Det vil også være verdt å merke seg at den europeiske menneskerettighetsdomstolen holder en bestemmelse som § 326 for å være nødvendig i et demokratisk samfunn.

Jeg gidder ikke gå inn på selve ytringsfrihetsparagrafen i Grunnloven, siden det allerede er gjort ganske klart at politiets handlinger ikke strider mot noen som helst definisjon på ytringsfrihet, foruten din egen.

For mer info, henviser jeg deg til menneskerettsloven og NOU 1999:27. Der står det klart nok om alt du trenger å vite.