View Single Post
Jeg fikk et innfall da jeg var ung og studerte teologi i ett år og en av de tingene jeg husker litt av fra skolebenken er tilblivelsen av bibelen.

Et par hundre år etter Jesu død, da det ble bestemt at profetiske tekster fra oldtiden samt Jesu budskap skulle bli til en bok, så var det mange hundre ulike bøker, brev og diverse tekster som ble vurdert innlemmet i bibelen. De tidlige kristne som sammenfattet bibelen, hadde nok litt av en jobb med å sile ut (det de følte var) uriktige og riktige bibelske tekster.

Så derfor er det ikke rart at det dukker opp både "Thomas evangelium" og "Judas testamente" osv osv, dette var nok tekster som ble vurdert og forkastet når bibelen ble til. Jeg tror ikke noen har forsøkt å holde disse "bonus" kapitlene i bibelen skjult med vilje, men de har kanskje bare blitt glemt blant dusinvis av andre forkastede tekster før de for et par år siden dukket opp.

Jeg tror ikke det er så mye som blir sensurert i bibelen, men veldig mye i bibelen har blitt feiltolket og feil-oversatt. Bibelen har et veldig billedlig språk, som av og til gjør det vanskelig å vite om forfatteren snakker konkret eller metaforisk.

Legg til det faktum at våre moderne bibler er basert på gamle latinske oversettelser, der alle tekstene ble skrevet med store bokstaver, uten komma eller punktum, så er det sikkert fullt av "Skyt ham, ikke vent til jeg kommer/Skyt ham ikke, vent til jeg kommer" - aktige feil der.

Et eksempel er barnefortellingen fra Bibelen om Jonas som blir utvalgt av Gud, men som rømmer fra ansvaret og drar til sjøs med noen fiskere. I historien som vi kjenner, så blir han kastet over bord, spist av en hval også blir han reddet av Gud. I den bibelske latinske grunnteksten, brukes ordet "leviatan" for å beskrive hvalen som "spiser" Jonas. Leviatan nevnes flere ganger i bibelen, men da er ordet oversatt til døden og dødsriket.

Spørsmålet blir da; ble Jonas spist av en hval og spydd på land, eller druknet han (oppslukt av døden) og ble vekket til livet igjen?

Dette er bare en av mange ting i bibelen som gir grunnlag for feiltolkning, misforståelser og kan kanskje oppfattes som sensur når usikkerheten rundt teksten blir avslørt.