View Single Post
Kom deg til Hirtshals med ferge fra Larvik eller Kristiansand.
Når du er fremme i Hirtshals er det bare å følge skilting mot jernbanen og ta toget videre til Hjørring.
Herfra er det vanlig å reise videre til Aalborg for så ta toget til Flensburg, men så vidt jeg kan huske har jeg tatt tog direkte fra Hjørring til Tyskland og omvendt et par ganger også.(Sjekk dsb)
Fra Aalborg går det tog direkte til Hamburg, som igjen er et stort knutepunkt for videre reiser til resten av Tyskland. F.eks. Duisburg i vest - eller Berlin og Leipzig I øst.

Anbefaler å ta toget nedover pga. hvor jævla velfungerende tjenesten er i seg selv med presise tog, klimaanlegg, strømuttak, stillesoner etc., men; husk å gjøre deg ferdig på dass først!

Det å gjøre seg ferdig på dass før man reiser og det å ha kjøpt billetter FØR man setter seg på toget er to ting jeg alltid gjør før jeg tar denne turen.
Dassene fra Flensburg og sørover er vemmelige, for å si det mildt.
Den velkjente tyske patentligheten finner man dessverre ikke på toalettene, tvert i mot så er tyskere noen forbanna svin på dette området og man får får snarere assosiasjoner til industrialisert jødemord enn et uskyldig toalettbesøk, dessverre.

Og det å kjøpe billetter på toget istedenfor på billettkontor eller automater later til å være utenfor sosiale normer fordi man belastes med skyhøye gebyrer I tillegg til å bli jagd fra sete til sete av passasjerer som har reservert sete. Det er det mest vanlige å gjøre og det kan være gode muligheter for at toget er stappfullt, ihvertfall ved skoleslutt/skolestart.

Ellers er det en relativt billig, grei og enkel måte å komme seg til Tyskland på.