Tråd: Skandi-union.
View Single Post
Har du noen gang sett på Norge rundt? Hvis hele norden ble en felles union ville hver episode måtte vare minst tre ganger så lenge, og det er jaggu grunn nok til å droppe prosjektet!

Neida. Fra spøk til alvor: Dersom Sverige og Finland hadde klart å se bort fra sine nokså dype historiske sår, Danmark hadde overlevd å ikke være unionens sentrum, og Norge akseptert å være den soleklart minst viktige bestandelen - og, selvsagt, at folk som ikke kunne banne på nordnorsk også måtte få fiske kveite, så kunne det sikkert funke. Det hadde vært et helvete å bli enige om et felles språk, selvsagt, men med tanke på hvor mye spetakkel vi har klart å lage her i Norge med våre to nesten identiske språk, så kunne faktisk femnasjonersvarianten av den store språkstriden være et underholdende skue. Men alle landene har det greit som de har det, og motivasjonen er rett og slett ikke veldig til stede. Vi samarbeider forøvrig tett millitært og den nordiske passuinionen hadde vi før Schengen (og den gjelder faktisk fortsatt). Ulike statsoverhoder, ja. Men det er nå ganske tette bånd likevel, skulle jeg hevde. En type samarbeid vi hadde mer av før, men som det har blitt mindre av nå, er felles lovverk. Avtaleloven ble for eksempel utarbeidet samtidg og svært likt i Norge, Sverige og Danmark, slik at vi skulle ha likest mulig lovverk på viktige forretningsområder. Jeg tror det samme gjelder kjøpsloven og en del andre, men her er jeg usikker. Uansett, dette er noe jeg synes politkerne kunne være mer bevisste, om ikke annet for å være en motvekt til blind copypasta av alt mulig fjas fra Brüssel.

Siden vi er inne på emnet var Kalmarunionen en spennede tid i vår historie, men av uklare årsaker er alt som skjedde mellom vikingtida og unionsoppløsninga redusert til to paragrafer i historiebøkene på videregående. Det var i alle fall slik da jeg gikk på skolen. Det var en spennende tid med mange fargerike skikkelser! Den siste storkongen, Erik av Pommern, slo seg for eksempel ned på Gotland som sjørøver etter at svenskene gjorde oopprør og forlot unionen.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. mars 2017 kl. 15:43.