View Single Post
Rart at du ble så glad i snus på så kort tid, men gjort er gjort og vi er alle individer så forskjeller kan forekomme. Mitt tips til deg vil være å trappe ned bruken enkelt og greit. Det er lettere enn å bare kutte helt ut. Du kan også prøve å bruke annen tobakksvare til å hjelpe deg med å slutte. Jeg gikk ifra å røyk til snus og klarte så å slutte med snus ved at jeg satt regler for meg selv og de reglene ble bare flere og strengere jo lengere tid som gikk. Regel nr 1 var jo da at det ikke var lov å bruketobakk på jobb. Så kan være en fin start fra din side. Aller mest handler det om vilje, og som du sier så har du bare gjort det i et år. Det tar en del lengere tid før kroppen blir forvandlet til nikotinslave og det du sliter med er abstinenser. Meget mulig at det kommer av noe annet med snus. Som for eksempel det å ha noe under lepppa, men som sagt så kan ikke jeg eller vi si noe om deg konkret, kan være mulig at du er blitt hekta på nikotin. Om det er tilfelle så er det bare å bytte ut snusen med noe annet (billigere?) tobakksvare.

Snuff eller nikotinplaster kan være en mulig erstatter for snus. Bare ikke å gå over til røyk. Om det er nikotin kroppen din "vil" ha så skal det ikke spille noen rolle på hvordan den får det. Om du ikke liker andre former for nikotin enn det du får gjennom snus så er det ikke nikotin du er avhengig av enda, men heller det å ha noe under leppa.

Ellers så fant jeg en enkel og grei guide her hvor de tipsene nedenfor er hentet ifra.

Ha snusen i munnen kortere tid av gangen
Utsett snusen på morgenen og etter mål- tidene
Reduser gradvis mengden snus
Bytt snusmerke
Plasser snusboksen slik at du ikke ser den
Vis hele sitatet...
Man har også andre tjenester som Røyketelefonen selv om det er snus du bruker så kan det være at noen der har gode råd å komme med.