View Single Post
Sitat av Lars99 Vis innlegg
Hadde jeg ville formidle at jeg skulle bruke vold mot politiet. Så hadde jeg skrevet noe så direkte som "Man må være føff, barsk og macho for å sloss med politiet/banke politiet"

Og jeg mener ikke at man oppnår endring ved å gjøre passiv motstand mot de. Forutenom å kanskje inspirere noen til å ikke bøye seg til hykleriet dem. Og jeg vet jeg ikke oppnår noen gevinst. Forutenom å beholde min egen ære. Noe de fleste den dag i dag forlengst har kastet ut av vinduet. Ære blir til og med sett ned på og sett på som umodent av mange. Men ikke jeg.

Og jeg er klar over at det ikke vil forandre loven ved å bryte den. Men det handler igjen om frihet og ære. Jeg er klar over disse andre kanalene. Og båten min ligger i de også.

Jeg har heller ikke gått til personangrep på hverken deg eller noen andre.

Jeg bare synes du virker bitter. Og som jeg sa. Ganske overlegen.

Jeg svarer kun med samme tone.

Men dette er kun min oppfatning.

Og den kan være like feil som mange sin oppfatning av meg.

Jeg har lagt merke til det at det er mye lettere og missforstå folk over text enn det er gjennom en vanlig samtale.

Ellers prøver jeg og holde tonen lett og munter
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at ære defineres ulikt i forskjellige kulturer, for noen handler det om å være ett produktiv medlem av samfunnet man er en del av og å vise respekt for seg selv mens andre mener ære er å drepe kona om hun tråkker over streken. Men ære defineres også av de du deler samfunnet med (det motsatte av ære er skam), dermed vil slike handlinger du skisserer ikke være ærefulle i det samfunnet vi lever i siden skam (det motsatte av ære) ofte defineres av majoriteten i det samfunnet du lever i.

Din definisjon av ære er litt, tja jeg vet ikke helt hva slags ord jeg skal bruke men jeg velger umoden.
Ære handler ikke om å vinne (i ditt tilfelle: trasse) men å stå opp for seg selv/familie og verdier. Dette kan du fint gjøre uten å leke badboy mot politiet ved å følge de normer samfunnet rundt deg lever etter.

Føler du deg urettferdig behandlet så kan du gå til sak, vinner du ikke så er det ingen skam å godta dette.

I bunn og grunn så synes jeg du missbruker ordet ære for å legitimere en ellers barnslig oppførsel.
Sist endret av random105675; 12. november 2018 kl. 14:54.