View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heihei.
Har noen spørsmål angående erstatning gitt til siktede i en sak. Får vel fortelle litt bakgrunnsopplysninger først. For nesten 3 år siden var jeg offer for en voldtekt begått av 2 gutter.
Måten dette skjedde på var at det var på en fest hos en kompis (la oss kalle han Z), der var jeg, noen venninner og andre kompiser, inkludert bestekompisen hans (kaller han for X).
Drakk en del alkohol, litt for mye kanskje, mn har vage minner av at X tok meg med på soverommet til Z. Herifra husker jeg ikke noe mere fra kvelden i dwt hele tatt. Meeen da har vi visst hatt sex, deretter kom Z inn, og X gikk ut. Z låste døren, venninnene mine banket på og ropte om at han skulle åpne, noe han ikke gjorde. Etterhvert åpnet han, de løp inn og så at jeg lå naken besvimt på gulvet. Z og X kasta alle på festen ut, og de tok tak i armene og bena mine og slepte meg ned trappa og la meg på gaten utenfor før de stakk. Ambulanse og politi kom pga naboer og venninnene mine, jeg havnet på sykehuset og var nære døden pga hypotermi og alkoholforgiftning. Dagen etterpå våknet jeg opp uten å huske noe som helst, politiet kom og spurte hva jeg husket før de fortalte meg det. Trodde ikke på det, så spurte de om jeg ville anmelde, noe jeg ikke ville fordi jeg ikke forsto noe som helst. Da sa de at de skulle anmelde uansett hva jeg ville, fordi de visste 100% at det hadde skjedd, osv. Vel ja, de neste månedene besto av masse timer hos advokat, avhør og psykologtimer. Politiet hadde samlet inn masse bevis, inkludert et bilde som Z og X hadde tatt av meg da jeg lå pæsa ut på gulvet, i tillegg så var det flere vitner, de visste hvor høy promille jeg hadde osv.

8 måneder senere kom beskjeden om at saken ble henlagt på grunn av bevisets stilling. Noe som er helt hårreisende spør du meg. Advokaten min mente jeg burde søke om erstatning, noe jeg gjorde og senere fikk (rundt 15 måneder etter hendelsen).

Veeel, det jeg nå lurer på er altså at jeg har jo fått høre rykter i det siste om at Z og X begge har fått erstatning hver på rundt 100000,-. Er dette i det hele tatt mulig? Jeg sendte en melding til advokaten min og spurte, men hun sa vi ikke hadde innsynsrett i det. Det er også helt tullete, fordi begge de fikk beskjed om at jeg fikk erstatning.
Er det vanlig at siktede i saker som blir henlagt får erstatning? Og på hvilke(t) grunnlag? Noen som har opplevd noe lignende?
Det kan da virkelig ikke være mulig at de får det. Det er jo så mange voldtektssaker som blir henlagt, får da alle de siktede erstatning også?
Har prøvd å gjøre research, men det var ikke lett å finne fram til noe gode svar.