View Single Post
Sitat av wrap
mener dette er en grå-sone akuratt som " de har ikke lov til og ransake bilen din, men viss du nekter de og ransake bilen, så er det en mistenkelig grunn, så da har de plutselig lov".... :S
( vert ute for dette noen ganger, haddee vert greit og fått fakta )
Vis hele sitatet...
Uten at jeg kan referere til noen bestemt lov§ så var politipraksisen slik før i tiden. Sikkert noen gamle gutter som praktiserer dette enda, uten at de kan gjøre det.
Det at noen nekter å la politiet ransake bilen sin er ikke skjellig grunn til mistanke for at den personen har gjort noe straffbar handling. "Truer" politiet med å ransake bilen din er det bare å spør hvorfor. Han kan ikke si "fordi du nektet". Det som gir hjemmel derimot er ting som hasj-lukt i bilen, "typisk" brukerutstyr som kan sees fra der politiet står (det er feks digitalvekt i gram selv om den ikke er ulovlig i seg selv)..

Sitat av Mushy
Det er forbudt å avgi falsk forklaring a.k.a. å lyve til politiet i feltet også. Dette faller også under samarbeidsbrudd - men fører ikke til andre ting enn en svært skjelden bot.
Vis hele sitatet...
Jeg oppfordrer aldri folk til å lyve på generelt grunnlag. Er helt enig i at det ikke særlig heldig å bli tatt i løgn til politiet i forbindelse med det videre samarbeidet. En person som sjeldent prater sant vil ikke få noe medvilje fra politiet eller strafferabatt i rettsalen. Hvis du har gjort noe ulovlig og man blir tatt i løgn så er sannsynlighet for "snillisme" hos politibetjenten så og si borte. Det man ofte vinner på ved å prate sant til politiet er at politibetjenten lar deg slippe med advarsel og unnlater å opprette sak på forholdet.

Når det er sagt; så er det fortsatt ikke direkte ulovlig for mistenkte å lyve i avhør. Dette fordi under opplesning av rettighetene for mistenkte eller siktede så blir man ("bare") oppfordret til å prate sant. Ingen som kan pålegge deg det før rettssalen. (Straffeprosessloven)

Vitner (gjelder for de som får opplest sine rettigheter) plikter å prate sant ved avhør, evt ikke prate i det hele tatt. Dette er straffeprossen som "justerer" dette. Jeg kan gjerne finne fram § hvis du ønsker det.

Men igjen:For mistenkte/siktede er det faktisk ikke ulovlig å snakke usant selv om dette ikke anbefales.

Mushy: Foreslår at vi legger den død fordi når man prater med politiet er det ikke sikkert man vet hvilken status man har(vitne, mistenkt?) og der ligger problematikken. I utganspunktet skal man ved alle avhør få opplyst om sine rettigheter (og om man er kun vitne) uten at dette blir gjort da grensen mellom "kun prat" og avhør er hårfin i feltet.

Sitat av dexter
Denne saken fikk meg til å tenke på en ting: hva skjer om trådstarter nekter å betale boten og sier følgende:
"Jeg aner ikke hvorfor jeg har spor etter THC i kroppen min, jeg har ikke tatt Cannabis, noen må ha lurt det i meg på en fest eller noe."?

For meg høres det litt merkelig ut at politiet gir bot til folk som har spor etter THC i kroppen helt uten videre. Hva om personen nekter og det blir rettsak? Kan personen bli dømt når det ikke kan bevises at personen har tatt det (frivillig)?
Vis hele sitatet...
Man kan blir frikjent for den objektive skylden (røyka hasj) ut fra straffefrihetsgrunnene.
En kjent frihetsgrunn er "sinnssyk i gj.øyeblikket". Man har også grunner som "villfarelse".
Altså setningen "jeg trudde det bare VAR vanlig røyk" kan gi frifinnelse da du ikke var klar over at det var ulovlig rusmidler i jointen og trudde det bare var en sigarett. NB! Den er veldig tynn og man bør ha en god advokat eller være utmerket troverdig før retten trur på deg. F.eks diskusjonen lengre opp ang. lyve til en politibetjent, blir du tatt for det så er du nesten garantert fucked.
Sist endret av _Ole_; 27. mai 2007 kl. 20:32.