View Single Post
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg har personelig sluttet å diskutere religion for det har som regel ingenting for seg, ingen av partene vil som regel endre sine holdninger, tanker eller tro.

Dog har jeg lyst å føye noe til debatten(e) som ofte er manglende - selvom man skulle ha en tro på en gud, vil det si at man ikke bruker vitenskap, ikke er vitenskapelig anlagt, ikke er høyt utdannet, ikke forsker, ikke utdanner seg, etc?

Nei, overhodet ikke. Hvis man går over listen over nobelprisvinnere innen naturfagene så vil man se en stor prosentandel av disse er jøder. Og sist jeg viste så var jøder religiøse. (ikke det at det skulle ha noe å si, men det kan jo være interessante data å ta med seg...)

Hva vil det si at man tror på en gud? Vil det si at man går rundt å tror at alle andre er idioter siden de ikke tror? (dog vil kanskje ikke koreanen helt stemme med dette siden alle vantro skal.... ) Vil det si at man ikke forholder seg til vitenskapelige funn eller oppfinnelser? Nei, atter en gang så vil det ikke si det. Det vil som oftest bare føre til at man har en moralsk ryggrad, noe som er på vikende kant i dagens samfunn.

Den moralske ryggraden har både med moralske og etiske ting å gjøre, man er forhåpentligvis mer var over sine handlinger.

Det er som regel denne moralske ryggraden som vil komme fram i diskusjoner om f.eks. drap av foster... (også kalt abort).

Hvis freakere og andre debattanter kunne forstå dette så ville man ikke ende opp i hver sin skyttergrav.

Og om det er rasjonelt å tro på en gud, det kan ikke jeg svare på.