View Single Post
Jonta: Om du utelukkende konsentrerer deg om religiøse tekster og velger å argumentere mot slikt så får du finne noen som hevder at det er det dem argumenterer for. Jeg har ikke sett en eneste en i denne debatten som argumenterer for at jorda ble skapt på 6 dager og andre uvitenskapelige greier. Det blir som å trøkke i gjørme og totalt uinterresant.

Dette virker kanskje kaldt, men det virker enda kaldere at folk skal steines over alskens handlinger, at feil Skybert betyr en evig skjebne verre enn Auschwitz-Birkenau, og at det i mange tilfeller er best å drepe sine egne barn.
Vis hele sitatet...
Hvem er det egentlig du diskuterer mot? Ingen i denne tråden iallfall. Ingen har i det hele tatt nevt troen på helvette så vidt jeg har sett i denne tråden.

Jeg påpeker at det ikke trenger å være noen motsetning mot vitenskap og et åndelig ståsted. Dem kan fint eksisterer sammen.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Motsetningen mellom "gud" og vitenskap er slik:

-a) Vitenskap: Jeg skjønner ikke hvorfor a skjer, når jeg gjør b, dette må vi finne ut av...
-b) Religion: Jeg skjønner ikke hvorfor a skjer, når jeg gjør b, åja det er for at "gud" har gjort det slik <ferdig>

Hvilken gren er på sikt mest produktiv a eller b?
Vis hele sitatet...
Alternativt: Jeg fascineres voldsomt av mysteriet livet, døden, ondskapens problem,bevisthet, universet, evighet, tid. La meg utforske dette dypere (vitenskap). La meg utforske egen bevisthet (direkte erfaring). La meg være åpen for alle mulige forklaringer og teorier, inkludert Gud.
Sist endret av Bearass; 5. mars 2015 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.