View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bearass Vis innlegg
Trenger det å være noen motsetning mellom vitenskap og Gud? Det går da fint an å tro på evolusjon, big bang, matematikk etc. og fremdeles føle at man er del av "noe større en en selv".
Vis hele sitatet...
Om man går ned i detaljene finnes det flere definisjoner av ordet «gud» enn det finnes mennesker (som har endret oppfatningen sin over tid).

For noen er det en hvit gubbe med langt hvitt skjegg som sitter på en sky og passer på, og for andre er det tid, kjærlighet, universet (som du nevner under), eller «noe større enn seg selv».

Med en del definisjoner kolliderer vitenskap, med andre gjør den ikke.

Evighet, det uendelig universet, liv og død etc. er nok til å få enhver som går i dybden av slike ting fylt med ærefrykt, og det som ligner på åndelige følelser. Det være om man velger å kalle seg ateist eller åndelig.
Vis hele sitatet...
Kanskje du bruker «velge å kalle seg» som et idiom nå, og ikke valgte det med stor omhu. Uansett: hva man kaller seg springer ut ifra hva man oppfatter at man er.

Det finnes forøvrig plenty som kaller seg begge deler. =)

Å drive å angripe religiøse tekster med vitenskap synes jeg er på siden av å nærme seg det viktige.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke alltid drive med det viktigste. Ikke det viktige engang.

Mange synes dog at dette er viktig. Det har neppe stor effekt at π = 3,2, og det er nok ganske få som tror på dette.

Du har dog allerede kommet på mye mer alvorlige ting, som mange tror på, og som fortsatt brukes som bunn for forferdelige handlinger.

Det finnes mange tilfeller av folk som har fått påpekt én detalj som skurret, dermed begynte å tvile mer, leste seg opp, og til slutt forkastet hele boka.

Er skalldyr virkelig så kjipt?

Når jeg har på meg både ull og syntetisk ytterlag, får jeg det mye varmere.

613.

Det det koker ned til for meg, er om man tror universet er en kald prosess av tilfeldigheter eller om vi er endel av en "høyere orden" hvor det er rom for "sjel" og "ånd". Det finnes nada motsetningsforhold til vitenskap hos meg. Men jeg kan fint bruke ordet Gud, og annerkjenne at vitenskapen ikke er komplett.
Vis hele sitatet...
At noe er koselig å tenke på, betyr ikke at det er sant.

Dette virker kanskje kaldt, men det virker enda kaldere at folk skal steines over alskens handlinger, at feil Skybert betyr en evig skjebne verre enn Auschwitz-Birkenau, og at det i mange tilfeller er best å drepe sine egne barn.