View Single Post
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Repetitivt blir det erklært på dette forumet at vitenskap=fakta, og disse fakta er ubestridelige.
Vis hele sitatet...
Hvis du synes denne påstanden er repetitiv, så slutt å gjenta den. Det er nemlig bare de troende som fremmer denne påstanden. Dette utsagnet er ingenting annet enn en gigantisk stråmann: ingen har noensinne påstått at man kan fremme evige og ufeilbarlige sannheter med vitenskap. De troende hevder at de som liker vitenskap gjør dette hele tiden, men så er altså ikke tilfelle. Egentlig kunne jeg slutta der: Når utgangspunktet er så riv, ruskende galt, så er heller ikke det påfølgende av videre interesse.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Man skulle nesten tro at de logiske positivistene i sin tid tok en sjefsavgjørelse hvorpå de erklærte at de hadde rett og alle andre tok feil, for sånn var det bare, og alle med en annen filosofisk posisjon måtte pent akseptere dette og holde kjeft, fordi vitenskap=sant. Det minner forbausende om diverse religiøse bevegelser.
Vis hele sitatet...
En annen ting som minner forstemmende om religiøse bevegelser er denne evinnelige feilrepresenteringen av motpartens ståsted.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Slik henger det heldigvis ikke sammen. Man trenger ikke mer enn å snuse på filosofiske spørsmål rundt absolutt sannhet før vitenskapens ufeilbarlighet slår like store sprekker som andre verdenssyn.
Vis hele sitatet...
Og her har du allerede implisert at vitenskapen er et verdenssyn. Er det et verdenssyn å teste om noe en påstand stemmer eller ikke? Du opererer isåfall med merkelige definisjoner av begrepene.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Vitenskapsforsvarerne later til å tro at man fra et filosofisk standpunkt faktisk kan si ting som "Ja, teoretisk kan vi leve i the matrix, men realistisk sett er det ingen sannsynlighet for det". Går man imidlertid i dybden er det hverken større eller mindre sannsynlighet for at vi lever i the matrix enn at vi lever i det man selv tror er virkelighet.
Vis hele sitatet...
Nei. Det sier de ikke. Men. Du kan fremme uendelig mange hypoteser. Alle kan, i teorien, være korrekte. Hvis vi gjør en haug med ville antakelser kan vi alltids forestille oss ting og tang. Noen liker å sitte slik og drodle, men andre blir lei etter en stund og vil heller gjøre noe. Er det da urimelig å ta tak i den lille håndfullen av påfunn som kan testes og teste dem? Sure, det kan være en del av den store illusjonen det også, og resultatene kan være like gale. Kanskje er man bare med i dukketeaterleken til en pervers gud. Men i såfall er det like meningsløst å sitte å spekulere i ting man ikke kan vite som å teste hypoteser, så hvorfor ikke? Tenk om dette, i denne feilaktige hallusinasjonsverdnen medfører at man kan bygge nye og spennende ting, reise til ukjente steder, leve lengre og ha det bedre?

Fortsatt meningsløst?


Sitat av Apraksin Vis innlegg
Hvilket bringer meg over på spørsmålet om vitenskap og tro. Selvfølgelig er det rom for å si at vitenskap er tro. Verden er ikke mer svart-hvit her enn på andre temaer.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er forskjellig å anta at noe er sant på bakgrunn av undersøkelser (og være villig til å revurdere sitt syn hvis nye resultater dukker opp) og det å tro på noe uten noen som helst grunn (og tviholde på dette synet uansett hva som dukker opp). Der er skillet, og det er ikke uvesentlig. Vitenskap er ikke tro. Det er kvalifisert gjetning og systematisk prøving og feiling.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Vitenskapstilhengeren har tro på dataene som blir presentert av andre vitenskapsmenn, men først og fremst har vitenskapstilhengeren en tro på sannhetsgehalten i anvendelsen av den vitenskapelige metode og på eksistensen av en objektiv verden hvor spesifikke parametre observert av mennesker er sanne. Har man et vitenskapelig verdenssyn har man tro på dette paradigmet.
Vis hele sitatet...
Som sagt, man kan godt være åpen for at alt er en illusjon og whatnot. Men hva så? Hva hjelper det deg? Hvor bringer det deg? Gir det deg noe?

Nei?

Så, vi godtar at det kan være slik, og det kan være uendelig mange andre ting vi ikke engang kan forestille oss. Da var det gjort; neste tema. Ka no? Noen av oss vil da altså foretrekke å ta utgangspunkt i det vi kan ta tak i og se hva som skjer. Kall det meningsløs nysgjerrighet. Likevel, det er moro. Og tilsynelatende nyttig. Så hvorfor ikke?

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Noe som gjør det helt stuerent å snakke om scientisme, hvor realiteten er at scientistene tror de er i besittelse av sannheten og kan ta patent på virkeligheten, når saken egentlig er at eksistensen eller naturen til kriteriene vitenskapen hviler på uomtvistelig er basert på tro. Jeg ser stadig vekk eksempler på scientisme hvor man bruker argumentet «fordi vitenskapen», og påberoper seg sannheten gjennom et sirkelargument fullt på høyde med «fordi Gud».
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ingen som gjør. Det man derimot gjør er å si "vitenskapelige forsøk har vist at dette konsekvent inntreffer, derfor tar jeg høyde for det i min avgjørelse". Hvilket kan være lurt hvis man f.eks skal avgjøre hvorvidt man skal prøve å fly ned fra tolvte etasje eller ikke. En troende person ville derimot kunne finne på å si "Gud vil beskytte meg, jihad!" og hoppe. Rent filosofisk er løsningene kanskje like gode, men jeg foretrekker å ha beina på bakken. Og hey, hvis du absolutt vil fly, så er det jo mulig. Den vitenskapelige metode har gitt oss god innsikt i emnet (tilsynelatende!).

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det er bare å flame meg hvem som vil, men du kan aldri, noensinne, bevise at vitenskapen er i besittelse av den ultimate sannhet.
Vis hele sitatet...
Ei heller har noen prøvd.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Siden vitenskapen ikke kan gjøre krav på den ultimate sannhet blir den når det kommer til stykket hverken mer eller mindre sannsynlig enn Gud eller tilsvarende tilsynelatende knirkesprø fantasier. At du mener ditt foretrukne alternativ, det vitenskapelige paradigmet, er mer sannsynlig er i sin helhet en mental projeksjon fra din side som grunnleggende er like tom som alle andre projeksjoner inkludert Gud.
Vis hele sitatet...
Like tom som dette avsnittet var for mening og innhold?

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Et annet foretrukket argument for det vitenskapelige verdenssynet er at man uansett lever i en verden hvor alt tyder på at nettopp nevnte vitenskapelige virkelighet er sann,
Vis hele sitatet...
JA!
Sitat av Apraksin Vis innlegg
og derfor er det meningsløst å spekulere i noe annet.
Vis hele sitatet...
NEI!

Det er ikke meningsløst å spekulere eller gruble. Men det er meningsløst å bruke disse grubleriene til noe som helst hvis de bare forblir spekulasjoner og grublerier. Hvis du derimot tester dem, så kanskje du kan ('tilsynelatende', jaddah, jaddah) lære noe om verden.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det smarteste er dermed å leve i illusjonen. Dette er lite annet enn intellektuell feighet, og skulle man på noen måte tro at det gjør vitenskapen som rettesnor til absolutt sannhet om virkeligheten er man igjen besatt av grove vrangforestillinger.
Vis hele sitatet...
Come again? Hva som er smart å gjøre avhenger av hva du ønsker å oppnå. Dersom du ønsker å overleve i denne verden vi tilsynelatende befinner oss i, så er det tilsynelatende lurt å lære av egne og andres feil. Sure, jeg er åpen for at det kanskje kan være dumt. Kanskje vil en ondskapsfull guddom bruke denne adferden til å sende min sjel til evig pinsler i helvete eller noe. Men basert på det lille jeg forstår og observerer ser det altså ut til at en vitenskapelig tankegang funker best. Kaller du det for tro, så er alt tro, og da er begrepet fullstendig tømt for mening.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
I Mahayana-Buddhisme snakker vi om de to sannheter, den konvensjonelle og den ultimate. Den konvensjonelle sannheten representerer alt vi ser rundt oss i hverdagslivet og er en arena hvor vitenskapen har sitt virke.
Vis hele sitatet...
OK.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Den ultimate kan man ingenlunde uttale seg om siden den ikke er mulig å tillegge karakteristika, nettopp fordi den er fri fra mentale projeksjoner av enhver form. Mahayana lener seg i dette på Madhyamaka prasangika, en filosofi som forutsetter absolutt skeptisisme og er nært beslektet med Pyrrhonismen.
Vis hele sitatet...
Så den eksisterer ikke? Det er 'noe' men du kan ikke si noe om hva 'noe' er? Sikter du til det Kant mente med "Das ding an sich"? Sure, et nyttig konsept for å diskutere epistemologi.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Denne posten er ikke ment for å drite på vitenskapen. I den konvensjonelle hverdagen foretrekker jeg vitenskap foran Bibelens Gud hver eneste gang.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? HVORFOR DET?!

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Poenget er heller å rive vekk den behagelige forestillingen enkelte har om at de besitter sannheten om virkeligheten. Enkelte tror vitenskapen representerer virkeligheten, når den i realiteten er en modell for forståelse som filosofisk står hverken mer eller mindre sterkt enn andre modeller.
Vis hele sitatet...
Gasp!
Men det eneste du har oppnådd er å vise at du ikke har forstått hva du egentlig argumenterer mot, og ilagt motparten meinger de ikke har, for så å heve dine egne synspunkter høyt over alle de ignorante toskene du omgås. Joke's on you.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Om noen skulle komme med et flåsete argument om at filosofi bare er tull og grublerier får det stå for dennes egen regning, det er ikke mitt problem om du har den filosofiske dybden til en sølepytt, og det gjør ikke vitenskapen mer gyldig som virkelighetsforståelse hvor mye man enn måtte mene det.
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Du må gjerne sitte og stirre utover havet, så mye du vil. Jeg har gjort det selv og gjør det innimellom. Men det finnes masse spennende i sølepytter også! Og jeg vil heller ha en sølepytt jeg kan bade i enn et hav som alltid vil ligge utenfor horisonten. Det er sikkert enda morsommere å bade i havet, men i mangel av noe bedre plasker jeg i sølepytten min - frem til jeg finner en hensiktmessig måte å gjøre den større på. Fyll på kunnskapens sølepytt, og en dag vil den kanskje bli et hav. Man må bare passe på å fylle den med vann og ikke urin.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg vil hevde at den sanne vitenskapsmann er ham som tar sin skepsis fullt ut og til enhver tid setter like mye spørsmål ved det vitenskapelige paradigmet som ved det religiøse, i ånden til Nagarjuna, Pyrrhos, Hume og Popper.
Vis hele sitatet...
Men det å stille spørsmål og teste ting er jo det vitenskapen er! Det er det vitenskapsfolk gjør!

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Hvis ikke er man i mine øyne en scientist.
Vis hele sitatet...
I'll keep that in mind.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg vil også hevde at dette dypest sett er den eneste logiske måten å forholde seg til verden, i forvisning om at alle ens (vrang)forestillinger er mentale projeksjoner hvis sannhetsgehalt til enhver tid er på vaklende grunn.
Vis hele sitatet...
Ikke ofte jeg pirker på språk, men... Mener du 'forvisning' (som du skriver) eller 'forvissning'? Setningen gir like lite mening enten jeg velger det ene eller det andre.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Her uttrykt i Madhyamika Prasangikas negative tetralemma:

1. Not (P)
2. Not (Not-P)
3. Not (Both P and Not-P)
4. Not (Neither P nor Not-P)
Vis hele sitatet...
Dude, dette er fryktelig enket. Hvis du antar motstridende premisser, så kan du utlede hva som helst. Det kalles eksplosjonsprinsippet. Hvis det er det nivået du legger deg på, så kan du heller bare si "jeg velger X fordi - fuck it, jeg trenger ingen 'fordi'; jeg velger X. Punktum."
Det vil spare deg for fryktelig mange sider med utledninger og likevel gi samme resultat - det resultatet du ønsker. Det du presenterer her er hverken logikk eller filosofi, det er bare fjas. Vær så god,

Kode

echo $RANDOM
kjør den i kommandolinja og du kan oprinte tilfeldige tall. Det er minst like fruktbart som den utledningen din.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Og for å avslutte denne posten ender jeg med et sitat av Buddha som garantert passerer på fakebuddhaquotes.com

«In truth nothing arises from causes / nor does anything cease / regard conditioned things / like flowers in the sky / let go deluded views / the grasping and the grasped.

Nothing has arisen or ever will / nor do causes and conditions exist / nothing exists at all / and these are nothing but words.»

-Shakyamuni Buddha, Lankavatara sutra.
Vis hele sitatet...
Og dette er relevant fordi...? Disse påstandene er 'sanne' fordi...?