View Single Post
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt. Hvordan skal du begrunne et boligprisfall på 20-50 %?

Snittpris på bolig i Norge er pt. ca. 29 900 pr kvm, i Oslo i overkant av 40 000. Entreprisekostnad ALENE for nye leilighetsprosjekter for alt fra 50 -150 leiligheter med middels standard er fra 25 000 - 30 000. I tillegg kommer finanskostnader, tomtekostnad, arkitekt osv. Det er mer eller mindre umulig å bygge boliger etter dagens krav under 35 000 pr. kvm.

Det sier seg selv at boliprisene ikke kan falle slik du i din fantasiverden mener de kan.
Vis hele sitatet...
Innlegget hans er stort sett bra hvis det han sier stemmer - det beviser jo at jeg var noe ute på viddene. Skulle gjerne likt å sett en graf som viser historisk inflasjon de siste 30 årene. Men som du sier - det skal mye til for å få et boligprisfall på 20-50 prosent. Det må i så fall skje som følge av en stor norsk skandale på nivå med hva som skjer i Spania og Hellas, og med våre bankreserver tviler jeg på at det skjer. Ja - det er mange som fikk problemer under finanskrisen og det vil alltid være noen sektorer som sliter fra tid til annen, men foreløpig ikke i så alvorlig grad at det har gitt store utslag på boligpriser. Foreløpig er utbyggelsen av nye boliger på et lavt nivå og i urbane områder er det stor etterspørsel. Sammen med lav arbeidsledighet og en forutsigbar rente vil dette ikke gi et klart negativt resultat på boligprisene. Det er i mine øyne i alle fall veldig usannsynlig.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Tipper banken kalkulerer med fremtidig god inntekt.
Vis hele sitatet...
Det gjorde de med meg. Det er noe av det mest latterlige jeg har vært med på. Men jeg skal ikke klage. Både boliglån og uførepensjon er beregnet slik. Noe av det beste som kan skje meg økonomisk er at jeg blir 50% ufør. Som student med en inntekt på rundt 150 000 kr i året har jeg fått en avtale om uførepensjon hvor de har beregnet en inntekt på grovt sett 500 000. Har ikke de nøyaktige tallene i hodet, men dersom jeg blir 50% ufør vil jeg få full uførepensjon resten av livet pluss 50% lønn i jobben jeg eventuelt skaffer meg. Så spørsmålet er - hvordan kan jeg skade meg såpass at jeg blir 50% ufør, hverken mer eller mindre, på en skånsom måte? Hehe...