View Single Post
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Bolig koster mer i dag enn noen gang før, så hvordan er det sannsynlig at boligpriser vil gå nedover igjen når det aldri har skjedd før? Snakker så klart ikke om midlertidig nedgang som boligbobler osv. Nedgang på 50% var da VOLDSOMT og får meg til å tenke at du troller
Vis hele sitatet...
De har jo gått ned før, men de har gått mer opp igjen etter nedgangen enn de gikk ned. Derfor har de totalt sett bare gått opp. Jeg snakker om boligbobler. Når den vi har nå sprekker tror jeg prisene vil gå ned med 20-50 %. Over tid vil de kanskje ta inn dette tapet igjen og stige til enda nye høyder, men det er ingen garanti for at dette skjer.

http://josefsen.org/wp-content/uploa...-1890-2009.png

Sitat av Cool_Vibes Vis innlegg
Markedet har ingenting å si for min del. Dersom Norges Bank kalkulerer med inflasjon (vet du hva det vil si?) på 2,5 % hvert år. Dette vil si at boligprisene skal stige.
Vis hele sitatet...
Norges bank styrer renten etter et prisvekstmål på 2,5 %. Altså en samling varer som helst skal stige med 2,5 % hvert år. Inflasjonen du nevner er på rundt 9 % og dette er grunnen til at boligprisene går opp med nesten det samme som inflasjonen hvert år. Så ja, det er smart å sitte med bolig i inflasjonstider da den fungerer som en hedge mot inflasjon. Men de er viktig å merke seg at boligprisene til syvende og sist blir bestemt av markedsaktørene, og vil også kunne gå ned selv om man har fortsatt inflasjon. Det er etter min mening ikke smart å kjøpe bolig på topp og selge på bunn.
Sist endret av Libedibediberty; 20. juli 2012 kl. 11:55.