View Single Post
Sitat av homoludens Vis innlegg
Høres ut som du har skikkelig god kontroll! Er slik jeg har ambisjoner om å gjøre det når jeg en gang skal ut på boligmarkedet. Tror man har mye igjen for å ta økonomiske spørsmål seriøst fra ung alder, selv om jeg vet at det sannsynligvis er et lite mindretall som gjør det. De fleste blåser vel alle pengene sine på klær og alkohol mens de lever på mamma og pappa .

Jeg leier foreløbig, men det er fordi jeg er single, og fordi jeg leier av slektninger slik at jeg får noe billigere leie og betaler f.eks. ikke strøm. Jeg sparer imidlertid ganske mye per måned, rett og slett fordi jeg har et moderat forbruk. Pengene blir satt på en høyrentekonto.

Nå har du allerede kjøpt, men tenkte du noe på å time markedet når du skulle kjøpe bolig? Er jo dumt å kjøpe når markedet er på topp. Et krakk kan jo fort komme. Har du tenkt noe over tidlig pensjon? Tror du det lar seg gjøre om man er nøysom nok, og planlegger godt nok?
Vis hele sitatet...
Markedet har ingenting å si for min del. Dersom du først tar opp et boliglån så setter du deg i gjeld i en periode på minst 20 år, og Norges Bank kalkulerer med inflasjon (vet du hva det vil si?) på 2,5 % hvert år. Dette vil si at boligprisene skal stige. Det kommer til å være perioder med nedgang, men prisene kommer uansett til å stige over lenger tid.

Dersom du kommer til å kjøpe en leilighet og bo der resten av livet, så har markedspris ingenting å si for deg. Prisen på leiligheten er kun avgjørende når du skal selge den igjen. Folk flytter iblandt, og det er ikke usannsynlig at du kommer til å ønske deg rekkehus eller enebolig med tiden. Da kan du være i gjeld i 30-35 år minst. Desto lenger tidsperspektiv - desto sikrere er investeringen.

Slik som det er nå, så er inflasjonen på 2,5% og fradragene, nedbetaling, BSU, prisvekst og forventet lønnsstigning gjør at jeg pr idag tjener på å eie. I 1960 kjøpte man eneboliger for 30 000 kroner, og det var mye penger. Derfor kan man anta at 2 000 000 kr idag ikke vil ha samme verdi i 2040. Men det er klart, en lignende utvikling vi har sett siden 60-tallet tviler jeg på at vi kommer til å se.

Det eneste som er viktig er at man får et produkt som er verd prisen. Jeg ga 10 000 kroner over takst. Kjøper man på kort sikt bør man få en bolig til godt under takst. Kjøper man på lang sikt har som sagt ikke prisen så veldig mye å si - så fremt du/dere synes boligen er verd det.

http://www.ssb.no/bpi/fig-2012-07-13-01.gif

Boligprisindeks fra Statistisk Sentralbyrå. Den går tilbake til 92. Den viser det at ja, prisene gikk ned i finanskrisen. Men det tok ikke lang tid før man gjorde noe med det