View Single Post
Sitat av Cool_Vibes Vis innlegg
Derfor eier jeg:

Jeg trenger ikke dokumentere at det er lønnsomt. Prisvekst, inflasjon, rentefradrag og lønnsvekst tar seg av den biten, så for meg er det billigere å eie enn å leie. Selvfølgelig finner man objekter som kan virke dyrere til tider, men stort sett vil det lønne seg å eie. Enkle regnestykker som "10 000 kr i mnd * 15 år" er feil, fordi de ikke tar hensyn til overnevnte.

Jeg er i starten av tyveårene. Innen jeg er tredve er jeg på god vei til å nedbetale boliglånet, eventuelt ha oppspart nok egenkapital (gjennom inflasjon, prisvekst, rentefradrag, nedbetaling og lønnsvekst) til å switche til rekkehus eller enebolig. Foreløpig har jeg ingen behov for dette, og det er usikkert om dette behovet vil melde seg.

Det har blitt - og blir - noen trange år i starten, hovedsaklig fordi jeg er alene. Hadde jeg hatt en samboer kunne jeg virkelig slått ut håret selv om jeg eier, og det er jo ikke usannsynlig at det skjer før eller siden. Jeg kommer fra en arbeiderklassefamilie, men likevel har jeg gjort beregninger at pr. dags dato er mitt boliglån i teorien er nesten nedbetalt allerede hvis man regner med arv, selv om dette ikke nødvendigvis er nært forestående. Poenget er uansett at det ikke nødvendigvis tar så mange år før jeg har hodet over vannet selv om jeg er student. Så lenge man faktisk kan spare store summer på å eie gjør jeg selvfølgelig det. Legg merke til at jeg ikke har tatt hensyn til eventuell sparing eller arv fra fremtidig samboer. Med tanke på at arven kommer en eller annen gang før eller siden, anser jeg det som ganske bekymringsløst å eie så lenge man kan dekke de månedlige kostnadene pluss rentemargin og likevel ha et liv man er fornøyd med.

Jeg laget et ganske grundig budsjett før jeg gikk i banken, laget en plan, tok utskrifter av annonser på leiligheter jeg kunne tenke meg og satte meg inn i hvordan boligmarkedet fungerer (hva er fellesgjeld? Hva er rentefradrag? Hvor mye koster møbler til etablering?) slik at jeg hadde en basiskunnskap om hva jeg drev med. Jeg la alle papirene inn i en mappe slik at det så ryddig ut. Jeg fikk 100% finansiering -og jeg la ned krav om at de ikke skulle røre BSU-kontoen.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har skikkelig god kontroll! Er slik jeg har ambisjoner om å gjøre det når jeg en gang skal ut på boligmarkedet. Tror man har mye igjen for å ta økonomiske spørsmål seriøst fra ung alder, selv om jeg vet at det sannsynligvis er et lite mindretall som gjør det. De fleste blåser vel alle pengene sine på klær og alkohol mens de lever på mamma og pappa .

Jeg leier foreløbig, men det er fordi jeg er single, og fordi jeg leier av slektninger slik at jeg får noe billigere leie og betaler f.eks. ikke strøm. Jeg sparer imidlertid ganske mye per måned, rett og slett fordi jeg har et moderat forbruk. Pengene blir satt på en høyrentekonto.

Nå har du allerede kjøpt, men tenkte du noe på å time markedet når du skulle kjøpe bolig? Er jo dumt å kjøpe når markedet er på topp. Et krakk kan jo fort komme. Har du tenkt noe over tidlig pensjon? Tror du det lar seg gjøre om man er nøysom nok, og planlegger godt nok?