View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vel vi kan sitte på hver vår side av gjerdet og mene det vi gjør men vi kan ikke dokumentere dette verken du eller jeg. Jeg TROR norske idrettsutøvere også doper seg, jeg tror det det skjer organisert og ikke bare på eget initiativ, og jeg tror dette har pågått i flere årtier. Jeg er helt sikker på at det har stått norske medaljevinnere på podiet som innerst inne viste de mottok medaljen som et resultat av organisert juks over lang tid. Ikke ulikt Armstrong.

Det er altfor mange intenciver for å jukse i idrett. Og det er ikke noe som har skjedd idag. Alt siden slutten av 80 tallet har idrett på høyt nivå vært en brukbar inntektskilde. For å ikke snakke om verdien av all profileringen. Hva er egentlig en gullvinner verdt? Og da snakker vi kun personlig for utøveren. Hvor mye kan en gullviner hente ut av navnet etter en endt karriere? Er ikke dette ting som gjør at mange vil vurdere å tøye grensene?

Men det er klart det er andre krefter som også vil tjene på at utøverne doper seg. Det er trenere, teamet, og kanskje også organisasjonen. Og så enkelt som det har vært å dope seg og med så liten risiko for å bli tatt så tror jeg ikke på noen måte at den norske eliten har vært ren. Noen har nok det - men kanskje ikke engang de aller fleste.

Norge strukket strikken så langt som mulig hele veien. Vi var blant de første nasjonene som brukte kunstig høydetrening. Kanskje ble dette kombinert med et par blodposer? Kanskje litt testo i pompen off-season for raskere oppbygging og for å tåle og absorbere hardere trening og økt treningsmengde? Veksthormoner om sommeren kanskje? Eller lengre treningsperioder off-season i land som har eller hadde liberale dopeingregler som spania og hellas? Der utøverne kunne fråtse i høykvalitets dopingpreparater kjøpt direkte hos apotekene uten å trenge å frykte juks og svindel i et illegalt svart marked?

Troro nok vi får vår del av juksere. Og tror nok at det vil komme avsløringer. For jeg tror omfanget har vært for organisert og for stort til at noen slikt kan bli forbigått i stillhet over tid. Noen vil til sist snakke.

Forresten hvorfor var regelverket så dårlig? At utøvere bare kunne reise på "treningsleir" feks syd i europa og være borte i 2-3 måneder utenom sesong og dermed være utilgjengelig for dopingprøver? Ledere og ressurspersoner innen toppidrett har jo kjent til regelverket og dermed vil de enkelt kunne ha tilrettelagt for massivt dopingbruk spesielt utenom sesong. Helt trygge på at testing ikke vil forekomme.

Btw. Er det ikke litt underlig at så mange norske skiløpere har astma og må bruke de sterkeste medisinene slik som salbutamol - tilfeldigvis de samme astmamedisinene som gir mest effekt i utholdenhetsidrett?

Ja jeg er klar over at det har vært påvist sammenheng mellom eksponering til kulde og økt risiko for astma, men svært mange astmatikere klarer seg med moderate doser medisin og gjerne andre typer medisin enn toppatletene.

Da må det være legitimt å spørre seg hvorfor det er slik? Er ikke det bare et forsøk på å tilføre kroppen prestasjonsfremmede medikamenter også under konkurranser og renn? Så har det kjørt all annen coctail av medisiner utenom mesterskap og sesong.
Vis hele sitatet...
Mange utøvere lever nå på navnet sitt. Bjørn Dæhlie har sitt eget klesmerke, driver med eiendom og sikkert flere ting. Vegard Ulvang har sitt eget klesmerke, og kan tenke meg at han driver med flere ting. De stiller opp på foredrag som de tjener penger på, de er forbilder for dagens unge utøvere. Flere gamle utøvere starter egne firma, har sportsbutikker og lever som oss andre mennesker. Jeg vet av flere gamle skiløpere fra 80-tallet og de driver sportsbutikker, treningsentre og andre måter å livnære seg på. Samt at de har igjen noe av sponsorpengene fra da de var aktive utøvere.

Det taes dopingprøver utom sesong, det tas dopingprøver uansett hvor løperen er. Det er ikke slik at en løper kan bare dra til en ukjent plass og gjemme seg, de må møte opp på prøver. Det Armstrong gjorde var å bestikke legene som tok prøvene, han gjemte seg ikke. Møter de ikke opp på prøver så kan de bli utestengt.

Astmamedisin? Høres ut som om du har fint lite peiling på dette. Astmamedisinen hjelper ikke i det hele tatt hvis du ikke har astmamedisin, hvilken som helst løper kan få astmamedisin, og man får ikke effekt med mindre man har astma. Har selv prøvd det ved mistanke om astma, og det hadde null effekt. Utøvere som presser seg i kald og tørr luft har større sjanse for å utvikle astma, og det er det mange som gjør. Du kan ikke sammenligne en vanlig astmatiker og en astmatiker som trener 700-1000 timer i året, der kanskje 300-500 timer er i kulde, og der 5-8% er hard trening.


Men det virker som om du har bestemt deg for at flere norske utøvere har dopet seg, så da ser det ut som om det er umulig å overbevise deg.