View Single Post
Sitat av kaan921 Vis innlegg
men, hvilke offentlige skoler synes du jeg burde starte på istedenfor private i oslo?
Vis hele sitatet...
Lambertseter er en skole med et supert miljø, flinke elever og lærere. Østkanten på sitt fineste; blandet, men trivelig og ikke preget av utlendinger. Elvebakken har jeg hørt en del bra om, og så har du jo Katedralskolen hvis du vil dra den helt ut. SSB har regnet ut at Ulsrud er den skolen i hele Oslo der man får størst læringsutbytte. Det samme inntrykket har jeg, og det er ekstremt flinke lærere. Mange har uttalt at det er den skolen i Oslo med de flinkeste lærerne, men de verste elevene. De pleier å lage en klasse på hvert trinn med de flinkeste/norske, slik at det er ihvertfall er en klasse som det er mulig å trives i. Det er veldig stor andel utlendinger der (vi var 75% i min klasse, det var klasser med flere), og dette skaper bråk. Ikke pga nasjonalitet eller hudfarge, men sosioøkonomisk status.

Jeg har ikke kjennskap til noen skoler på vestkanten, så det får du spørre noen andre om. Men der er det ikke mange utlendinger, hvertfall.

Sitat av kaan921 Vis innlegg
men, på hvilken måte lønner det seg å gå opg enn sonans?
Vis hele sitatet...
Sonans og Akademiet skiller seg jo ikke ut fra de offentlige. De er kanskje noe mer eksamensrettet, noe som helt klart er en fordel (mitt inntrykk er at Sonans er hakket mer eksamensrettet). Men hva er det som egentlig er så mye bedre på privatskole enn offentlig? Du har gode og dårlige lærere begge steder. Miljøet blir noe helt annet selvsagt, men både Sonans og Akademiet har tilsvarende miljø som offentlig. På Akademiet var det veldig mange fra "bondelandet" og Ski osv (utenfor Oslo), som gikk på Akademiet fordi da kunne de gå på skole i Oslo. Videre enkelte som ville gå på en skole uten utlendinger, utlendinger som ville leke diva/rike og et par stk som trodde de skulle få et superbra faglig tilbud.

Jeg har kanskje minimal bakgrunn for å uttale meg noe om OPG, men mitt inntrykk er hvertfall at det er velstående ungdommer med ambisjoner og manerer i orden som går der. Flinke lærere og et godt opplegg osv. Hva med Treider?

Vel, det var det jeg tenker nå i farten hvertfall. Vennligst ikke misforstå ang. utlendinger, hva man skal kalle dem osv. De aller fleste vennene mine har bakgrunn fra et annet land enn Norge, så jeg er ikke så politisk korrekt der. Men faktum er at andel utlendinger på en skole har jævla mye å si for miljøet. Dere som tviler kan selv forsøke å gå på en skole med 90% utlendinger, egen vakt som går rundt og passer på at ingen slåss, politi rett som det er, narkotikasalg er vanlig, bråk i alle timer, frekk mot lærere, eksotisk kultur og lukter samt fullstendig kulturkræsj.

Lykke til med valg av skole! Til syvende og sist er det du som bestemmer hvor bra det skal være, og ikke minst hvor gode karakterer du får - uavhengig av hvilken skole du går på.
Sist endret av Chronic420; 25. november 2012 kl. 15:49.