View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
For de fleste av oss er det helt normalt å ha venner, gamle og nye, av hvilket som helst kjønn og snakke med dem når det passer oss. Hun har ikke laget profil på en datingapp, hun har blitt kjent med en person og lagt ham til på et helt vanlig sosialt medium. Det er ikke "åpent forhold" om man kan ha venner uten å be om kjærestens tillatelse.

Fatter ikke at dere orker å leve i et sånt nivå av mistenksomhet og mistro.
Vis hele sitatet...
Jeg er i grunnen veldig enig med det du sier - i utgangspunktet. I et sunt og trygt forhold skal det ikke være en stadig flom av mistillit og sjalusidrama. Normalt ville jeg ikke reagert om kjæreste eller samboer pleier omgang med sine venner, gamle eller nye. Det er når det viser seg at kjæresten faktisk forsøker å skjule hva hun egentlig gjør at jeg føler noe skurrer.

På egen sikkerhet løs? Tenker du at så lenge han ikke grisebanker dama for å snakke med andre menn så er det innafor det hun bør tåle av sjalusi, liksom? Kanskje hun skiftet brukernavn for å slippe ukesvis med sutring og mistenkeliggjøring?
Vis hele sitatet...
Kanskje litt dårlig formulert av meg. Men jeg sa vel tidligere i tråden at dette blir litt vanskelig å svare veldig konkret på, fordi vi har kun hans versjon av saken. Vi VET ikke hvor sjalu han er og hvordan det har påvirket hans samboer. Men jeg tror ikke det handler om vold, siden det ikke er nevnt. Og psykisk kontroll og sjalusidrama kan helt sikkert oppleves like krenkende og kjipt. Igjen. Jeg tenker kjærester skal få pleie omgang med nye og gamle venner. Det er normalt også i et forhold.

Det er ikke normalt å lyve om at en har kontakt med andre. Eller å forsøke å skjule den kontakten.

Årsakene til at hun handlet som hun gjorde vet hun nok bare selv. Men om ts har litt selvinnsikt og klarer å se på sitt handlemønster rundt sjalusi litt objektivt så klarer han sikkert å ta en fornuftig avgjørelse på om han skal velge å tro på det kjæresten sier.

Det virker uansett som dette forholdet kanskje trenger litt "samlivsterapi" - det er på ingen måter normalt det som har skjedd her. Om de fortsetter sammen tror jeg nok de trenger å snakke litt skikkelig sammen for å få ryddet opp. Jeg skal ikke avgi noen dom på hvem som er den skyldige. Han eller kjæresten. For det er det ikke info nok til å avgjøre. Men han bør kunne ta et valg basert på alt det han vet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva skjedde med tillit? Eg gir pokker i kven min ektefelle snakkar med. Eg har ikkje noko med det å gjere; ho har krav på privatliv - som alle andre.

Om ein må begrense adgangen til å snakke med andre personer for å få forholdet til å funke er det gjerne ikkje liv laga uansett. Tvert imot vil eg sei at slik kontroll ville vore eit åpenbart raudt flagg for meg.
Vis hele sitatet...
Enig. Sjalusi er slitsomt. Og et forhold er jo et forhold selv om begge har kontakt og ivaretar vennskap også utenfor forholdet. Alle bør ha frihet til å pleie omgang med venner, og samtidig ta ansvar for å sørge for at de holder sin sti ren. Det er helt ok at folk i parforhold drar på byen hver for seg. Det er ikke innafor å ligge rundt mens en er på byen. Med mindre man har et slikt forhold.

Sitat av esselte12 Vis innlegg
Når man er i 20 åra er det jo ikke unormalt å drikke seg blackout, trenger jo ikke å være grunn til varsellampe om uvanlig drikkemønster og drikke på ekle følelsene(?)
Vis hele sitatet...
Tja direkte helsebringende er det vel ikke med et slikt drikkemønster? Pluss at hvor gøy er det egentlig å drikke seg så drita at en ikke husker? Det handler vel som ofte ellers i livet om å klare å begrense seg noe. Om en har det knallgøy midtveis i festen blir det sjeldent dobbelt så gøy om man drikker dobbelt så mye....