View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Frykten for å komme i fengsel er en stor grunn til at de fleste av oss avstår fra kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til ting som å kjøre for fort og den slags, må jeg vel for egen del inrømme, at tanken på fengesel ikke er det som holder meg igjen, men heller boten (som er straff riktignok).
Når det kommer til mord eller pedofili, er begge deler for meg like utenkelig og det er absolutt ikke tanken på fengsel som stopper meg fra begå slike ugjerninger.
For min del og jeg vil tro folk flest, er mord og sexualforbrytelser moralskt forkastelig.
Det blir derfor ikke normalt sett frykten for straff som er avgjørende for om dette er umoralskt eller ei, men heller straffen som er et resultat av at det ikke blir ansett som akseptabelt av samfunnet.

Sitat av Boo-Boo
Gjør du noe straffbart, så skal du bli straffet for det.
Vis hele sitatet...
Om man flyr rund og voldtar og dreper, er man ikke frisk og dette må selvfølgelig få konsekvenser, men fengsel alene er neppe noe godt alternativ og i enkelte tilfeller direkte feil.

Sitat av Boo-Boo
Det er aldri lett å rehabilitere en morder eller en pedofil, men de må jo uansett bli straffet for det de har gjort.
Vis hele sitatet...
Så det eneste du forbinder med straff eller konsekvens av og gjøre noe galt er fengsel?

I enkelte tilfeller vil fengsel være like effektivt som å prøve å slukke et bål ved helle på bensin.