View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg svarer på det tråden spør om vedr idéen om å behandle depresjon med speed. Det fins utallige andre tråder her inne med svar på hvordan man kan øke hjernens naturlige serotonin og dopamin nivå.



Nei. Jeg mener at å ruse seg forværrer den kjemiske produksjonen som gjør en deprimert. Det er ikke det samme som å si at bare man holder seg edru blir man ikke deprimert. Det er å si at å ta speed gjør det værre i lengden.



Ja, det er klart. Jeg har ikke påstått annet. Jeg sier ikke at bare rus er årsaken til depresjon, har ikke engang indikert noe som kan tolkes dithen så jeg skjønner ikke hvordan du klarer å gjøre det. Depresjon kan ramme alke og kan utløses av forskjellige årsaker, noen ganger ingen årsak. Jeg har ikke sagt noe om årsak. Det jeg sier er at amfetamin og kokain forværrer problemet på sikt.



Jeg lever og har fått det bedre enn jeg trodde gikk an etter jeg slutta å ruse meg. Prosessen med å få hjernen på stell fra det rusen ødela tok riktig nok tre år rusfri og hadde jeg ikke gjort de skadene på hjernen hadde det tatt mye kortere tid. Ja er sikker på at de som døde hadde levd, og at de som lever hadde greid å få et bedre liv psykisk og fysisk om de sluttet med rus som ødela den kjemiske balansen og funksjonen til hjernen.



Jeg har ikke lagt frem noe som indikerer at jeg mener det er så svart hvitt.

For siste gang:
Når man er deprimert er det manko på serotonin og dopamin i hjernen. Hjernens naturlige produksjon av dette svikter og det er da man blir det som kalles klinisk deprimert. Å bli frisk fra depresjon er en lang prosess, men å bruke rusmidler som ødelegger hjernens naturlige serotonin og dopamin produksjon enda mere er det dummeste man kan gjøre. Det er som å skyte seg selv i foten og vil gi enda mer svikt i hjernen til å produsere dopamin og serotonin selv. Da vil man ende opp mer deprimert og det blir en mye lengre prosess å bli frisk fordi kjemien i hjernen blir enda mer ødelagt enn den er.
Vis hele sitatet...
Ikke helt meningen å kapre tråden her.

Du skrev innledende at han må gjøre er å naturlig få seretonin og dopamin på plass igjen, slik virket for meg som at du mente det var en løsning i seg selv å vente.
Jeg sa meg aldri uenig i det du skriver her. Det virket som du mente at du har svaret på det hele, uten å egentlig gi noen innsikt i hva du tenkte.
«long term natural treatment som fører til long term benefit. Det siste alternative er selvfølgelig eneste nyttige»
Dette utsagnet virker for meg å være ignorant og lite nyansert. Du gir heller ingen ordentlige svar eller klarhet i hva faen du mener. For meg virker det som du prøver å peke mot alternativ heksekunst.

Det kan virke som vi misforstår hverandre.
Hvis du leser hva jeg har skrevet tidligere i tråden vil nok dette bli tydelig. Det jeg dog prøver å illustrere er at umiddelbart prekære situasjoner noen ganger kan kreve umiddelbar (kortsiktig) hjelp. Dette virker det som du avviser totalt, og der får vi bare være uenige. Aldri har jeg antydet at dette er en god langsiktig løsning, snarere tvert i mot.

Noe spesielt er det at du siterer hele mitt forrige innlegg, men avblåser mine personlige erfaringer samtidig som dine personlige erfaringer skal bety så mye.