View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Uten at jeg orker å ta meg tid til så sjekke opp dette så er min umiddelbare tanke at...
Vis hele sitatet...
Du hadde ikke trengt å sjekke opp veldig mye for å avklare at sverd selges over disk i enkelte butikker.

Man skulle kanskje anta at sverd er "rene voldsprodukter uten aktverdig formål". Dersom de blir populære blandt gjengungdommen kommer de sikkert til å bli revurdert som sådan også. Lovgiver og politi er helt enkelt litt skadeskutte når det kommer til våpen. Enn så lenge er det ikke slik at middelalderinspirerte blankvåpen er veldig populære blandt ghettokidz, så derfor er disse fortsatt lovlige. Leketøy som springkniver, karambits og denslags imidlertid en særstilling hos politiet.


En grei tommelfingerregel er at det er stor forskjell på å eie noe og ha noe med seg ut blandt folk. Skal erverv være forbudt, så bør det komme ganske klart frem - balisongkniver og spretterter er for eksempel eksplisitt forbudt, men hellebarder er knapt nok nevnt. Hvis du blir stoppa i drosjekøen med et glavin har du imidlertid et forklaringsproblem. Om noe som er egna som våpen transporteres i bil - selv lovlige gjenstander som øks eller verktøy, så må det oppbevares utilgjengelig. En turkniv i hanskerommet kan gi trøbbel.