View Single Post
Jeg har sett nøyaktig dette tre ganger før. I alle tre tilfellene var mannen verdens snilleste, og det så ut til at dama pusha grensene mer og mer hvert år fordi hun aldri fikk konsekvenser av det. Sett det med barn som har alt for tilgivende mødre også. Mener ikke at det er nøyaktig det som har skjedd her, men det er en tanke jeg får. Det er viktig å være tydelig, trenger ikke være sint eller passiv-agressiv når du tar det opp, det hjelper lite; men si ifra med èn gang at dette ikke er greit. For eksempel når dama di sa at det ville vært enklere å få denne ungen uten deg. Fortell henne da umiddelbart at det er en fryktelig ting å si og at du blir lei deg av det. Om hun begynner å kjefte da så må du nesten bare gå. Og ikke bare legg slike ting til side, vis at det ikke er greit. Det er mitt tips. Ting som ''gnager'' er opphav for veldig mye sinne og typisk bitch-oppførsel fra begge parter. Hvis det er noe du ikke liker så ta det opp, men ikke ta det opp på en ''fornærma-konfronterende'' måte. Bare si at ''Når du sier det, så føler jeg det''. Snakk med henne om denne snakkemåten.


Kjæresten til hverandre er jo den man skal kunne snakke slikt med, ærlig, åpent og sårt uten å være redd for at den andre skal begynne å kjefte, selv om dem er ravende uenig. De aller fleste krangler tror jeg stammer fra en eller annen misforståelse som kan løses ved lytting og ingen hevede stemmer eller fordommer. Hvis en hever stemmen så fyrer det opp den andre og det gir ikke et bra utgangspunkt for en givende samtale. Da kan det være bra å avtale at man ikke skal heve stemmen, og ikke snakke med en angripende/nedlatende tone hverken i stemmeleie eller kroppspråk. Hvis den andre gjør det så må man bare si ifra.

Forhold krever planlegging, snakking, og dedikasjon fra begge parter. Man kan ikke slå seg helt fri, fra noen parter. Respekt, tillit og kjærlighet bør være sentrale grunnpilarer.

Før noen ønsker å dømme meg, så er jeg ingen ekspert, dette er kun personlige tanker. Jeg har vært i et forhold i et par år nå og det har gått veldig bra. Det er alltids opp og nedturer, men vi løser det ved sårbar snakking om følelser og ender alltid opp i en klem til slutt.