View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, mer nøyaktig tipper jeg alle mennesker du er tvunget til å se har rett til å ikke sulte? For jeg regner med at du er som meg og de fleste andre nordmenn, og gladelig bruker pengene du har tjent selv på deg selv.. vel vitende om at små barn i andre land sulter?

Jeg er nemlig fullstendig klar over at pengene jeg bruker på kaffe i uka sannsynligvis kunne redda livet til et lite somalsk barn, og på lik linje med absolutt alle andre fortsetter jeg å bruke pengene på meg selv og de rundt meg... men jeg synes nå at jeg mister retten til å komme med intetsigende utsagn som "alle har rett på å ikke sulte" når jeg så åpenbart prioriterer egne tåpelige luksusbehov foran andres basisbehov.

Wikipedia: In 2012, the FAO estimated that 868 million people are undernourished (12% of the global population) and that malnutrition is a cause of death for more than 2.5 million children every year.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske uenig her. Ja, jeg som nesten alle andre mennesker her på jorda, er også i en grad egoistisk og unner meg visse goder for penger jeg heller kunne brukt på veldedighet. Men jeg mener uansett ikke det forandrer noe som helst rundt problemstillingen. Men ja, både meg og de fleste andre kunne sikkert gjort betydelig mer for å hjelpe andre.

Men det som er problemstillingen her er rett og slett folk som påstår at man ikke skal gi mat til ulovlige invandrere og rolfolket; og der er jeg uenig. Jeg mener at når man deler ut mat til folk som sulter skal man ikke gjøre skille på folk - de har alle like mye rett på denne maten, uansett om han er etnisk norsk eller tilreisende fra Romania.